Donderdag 01/10/2020

Gaat de Dakar weer ergens over?

In de straten van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires start zondag de 36ste editie van de Dakarrally. Sinds 2009 vindt de monsterrally in Zuid-Amerika plaats, maar voor het eerst sinds de verhuis uit Afrika lijkt de sportieve strijd weer aan te zwengelen.

De voorbije jaren kwam de Dakarrally vooral in het nieuws vanwege de dodelijke ongevallen, met vorig jaar nog het dramatische overlijden van onze landgenoot Eric Palante. De motorrijder was de 27ste dode in de wedstrijd die nog steeds de gevaarlijkste in de wereld is. Dit jaar zijn er echter andere - en betere - redenen om de wedstrijd te volgen.

De terugkeer van Peugeot naar de wedstrijd doet de hoop op sportieve strijd weer opleven. De voorbije jaren beheerste telkens één merk de debatten, met achtereenvolgens Mitsubishi, VW en Mini. Peugeot gooit de debatten weer open. Het won de wedstrijd al vier keer, met onder meer de ex-wereldkampioenen rally Juha Kankkunen en Ari Vatanen.

Ook met extrasportieve verhalen kruidde de Franse constructeur, destijds onder leiding van huidig FIA-voorzitter Jean Todt, de wedstrijd. In 1988 werd de wagen van leider Vatanen gestolen, terwijl een jaar later Jean Todt met een muntstuk over winst en verlies besliste tussen Vatenen en onze landgenoot Jacky Ickx.

Met Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel en Cyril Despres doet Peugeot bij zijn comeback een beroep op een drietal dat de rallyraid al zeventien keer won. Peterhansel is recordhouder met vijf zeges bij de wagens en zes bij de motoren. Sainz won één keer. Cyril Despres zegevierde al vijf keer op twee wielen en wil nu ook winnen bij de wagens. Hoe teambaas Bruno Famin de heren in het gareel wil houden, valt af te wachten.

Mini won de voorbije drie edities, maar ziet kopman Peterhansel dus naar de concurrentie vertrekken. Uittredend winnaar Nani Roma is de nieuwe aanvoerder, in de kleuren van Monster, maar duivel-doet-het-al Nasser Al-attiyah zorgt voor stevige interne concurrentie met steun van Red Bull. Ook hier zullen teamorders niet makkelijk zijn.

Ook Toyota, vertegenwoordigd door het Belgische team Overdrive, doet een gooi naar de zege, met als kopman de Zuid-Afrikaanse voormalige winnaar Giniel de Villiers.

Bij de motoren is het één tegen allen, met drievoudig winnaar en titelverdediger Marc Coma tegen een leger outsiders. Last but not least is er ook bij de vrachtwagens heel wat strijd, met een gevecht tussen de Russen van Kamaz en de Nederlanders van Iveco met Team De Rooy.

Het lijkt er op dat ASO - inderdaad ook de organisator van de Tour de France - de sportieve strijd een handje wil helpen. Op 10 en 11 januari staat er een tweedaagse marathon op het menu, waar elke vorm van assistentie verboden is. De wagens zullen 1.500 kilometer afleggen, waarvan 800 tegen de klok, zonder hulp van buitenaf. Eenmaal te veel lek rijden, kan meteen het einde betekenen, om nog te zwijgen van belangrijkere mechanische problemen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234