Donderdag 26/11/2020

Mobiliteit

Gaan de Brusselse tunnels binnenkort dicht?

Beeld Photo News

Er zijn grote renovatiewerken nodig aan de Brusselse tunnels. Die kunnen tot in de miljarden euro's oplopen. Daarom onderzoekt Brussel alle opties, dus ook de mogelijke sluiting van de tunnels. Dat schrijft de Franstalige krant L'Echo.

De Brusselse tunnels zijn in slechte staat. Deze week moest de Stefania-tunnel nog gesloten worden, omdat er scheurtjes in het beton van het plafond werden ontdekt.

Wegens de aanhoudende kritiek op de staat van de tunnels maakt de dienst Mobiliteit van de stad Brussel nu werk van een inventaris van alle tunnels. Uit de eerste vaststellingen blijkt dat er zware renovatiewewerken nodig zijn. "Dat gaat zeker miljarden euro's kosten", zegt een bron aan L'Echo. "Daarom moeten alle opties overwogen worden."

In december werd er nog beslist om de Léopold II-tunnel te renoveren, maar die beslissing zou herbekeken kunnen worden. Mocht het goedkoper zijn, overweegt Brussel de tunnel te sluiten en het geld te investeren in openbaar vervoer. Hetzelfde geldt voor de Jubelpark- en Wettunnel. De tunnels van de kleine ring zouden gespaard blijven.

De vraag is nog maar of de Vlaamse coalitiepartners te vinden zullen zijn voor dergelijke beslissing. Dagelijks gebruiken duizenden Vlamingen de tunnels immers om Brussel binnen te rijden. Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) drong onlangs nog aan bij de Brusselse overheid om de Léopold II-tunnel te renoveren. De tunnels sluiten is voor haar geen optie. "Dat zou een brug te ver zijn. De afbraak van de tunnels zou een afbraak zijn van het economische leven van de stad, de droom van iedereen die Brussel haat."

Renovatie Leopold II-tunnel

Vandaag heeft het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) herinnerd aan het huidige standpunt van de Brusselse regering met betrekking tot de renovatie van de tunnels in de hoofdstad.

Kabinetwoordvoerder Marc Debont voegt er aan toe dat er, via een masterplan, een evaluatie wordt opgemaakt van de staat van de tunnels in Brussel.

Bij Brussel Mobiliteit valt te horen dat die evaluatie in november in gang is gezet, nadat in de Rogiertunnel sprake was van vallende betonblokken. De huidige inspecties moeten eventuele soortgelijke incidenten voorkomen en zijn vooral gericht op de staat van de plafonds. Naar aanleiding van de evaluatie zal Brussel Mobiliteit vervolgens het meerjareninvesteringsplan updaten, klinkt het.

Reactie Franstalige partijen
De MR herhaalde vandaag dat het zich tegen elke sluiting kant, terwijl Ecolo dan weer pleit voor alternatieven voor de tunnels. "De 650 miljoen die nodig zijn voor de renovatie van de Brusselse tunnels kunnen beter geïnvesteerd worden in busstroken en heringerichte openbare ruimtes, in plaats van in afgezaagde oplossingen die enkel tot gevolg hebben dat het hart van onze stad nog meer auto's aantrekt", aldus Arnaud Pinxteren (Ecolo).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234