Zaterdag 10/04/2021

Ga naar het theater en win een auto

Wie zegt dat theater niet verrijkend kan zijn? Eerder al kon je bij Bad van Marie een buxus kopen of in een bejaarde investeren, ditmaal schenkt het Antwerpse theatergezelschap een auto weg.

Door Liv Laveyne

ANTWERPEN l Met de stunt viert Bad van Marie zijn vijfjarig bestaan, maar de auto is tevens een afscheidscadeau, want het gezelschap houdt ermee op. 'De formule is uitgemolken', zegt Peter Boelens, artistiek leider van het gezelschap. 'Onze misleidingstactiek is met de jaren doorzichtig geworden.'

In de showroom van de Antwerpse garage Beerens staat een fonkelnieuwe Volkswagen Polo op een eigenaar te wachten. Eén kans op de 135 dat deze auto de uwe wordt. Tenminste als u het afscheidsfeest www.win-een-auto.com van Bad van Marie bijwoont. Er zijn ook hapjes, champagne, muziek en een interview met de acteurs. Al zou het niemand verwonderen mochten er op het feest ook ongenode gasten opduiken. Bad van Marie heeft er immers een handje van weg om de toeschouwer om de tuin te leiden. Wat is echt en wat niet?

"Met www.win-een-auto.com willen we die twijfel ten top drijven", grinnikt Peter Boelens, van opleiding fotograaf en tevens beeldend kunstenaar. "Hier vallen schijn en realiteit volledig samen: we spelen in een showroom, vieren feest en er is een auto te winnen. Als je op locatie werkt, grijpt de realiteit sowieso al heel sterk in op de fictie. Ik zie mijn voorstellingen als een grote installatie met acteurs erin. Een Guillaume Bijl maar dan met levende mensen."

In zijn vijfjarig bestaan bracht Bad van Marie verschillende locatieprojecten: in RVT gidsten een bejaarde en een actrice-verpleegster het publiek door een verzorgingstehuis. In Buxus verkochten de acteurs tijdens een busrit boompjes voor het zogenaamde 'goede doel'. Met Balkanbusiness organiseerden ze een aandeelhoudersvergadering waarin ze aan de toeschouwers hun snode plan trachtten te verkopen om een bejaarde te adopteren in Bulgarije. Daardoor zag je met een beetje geluk, al naargelang de levensverwachting van het Bulgaarse besje in kwestie, vroegtijdig je droom van een eigen vakantiehuis in vervulling gaan. Eind vorig jaar speelde Bad van Marie in de oude gevangenis van Tongeren echte verhalen van gevangenen na, alleen bleek pas nadien dat het om acteurs ging en dus geen echte gevangenen.

"Het is ons niet te doen om het publiek zomaar te foppen", benadrukt Boelens. "Door te goochelen met realiteit en fictie maakt het publiek een klik die in het 'normale' theater onbestaande is. Als bij ons 'investeringsproject' Balkanbusiness iemand achteraf geïnteresseerd komt vragen of hij ook in twee bejaarden kan investeren, dan krijg je in die luttele seconden een impact die je nooit zou hebben bij een gewoon theaterstuk dat handelt over bejaardenzorg. In een theater zit je veilig in het donker, voor je gaan de coulissen open en de spots aan, je weet dat het 'maar theater' is. Je kunt je distantiëren, bij ons is het publiek deel van het spel en die ervaring siddert ook door lang nadat de voorstelling gedaan is."

Dat sommige theaterprogrammeurs bang waren om Balkanbusiness aan hun publiek te tonen omdat het wel eens verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden, hoeft dan ook niet te verwonderen. "Toen we op een echte aandeelhoudersvergadering onze plannen ontvouwden, waren er enkele zakenlui die zeiden dat we daar zeker een patent op moesten vragen én dat ook meenden", zegt Boelens. "Het is beangstigend om te zien hoe de fictie soms door de realiteit wordt ingehaald. In Bulgarije zijn er effectief al dorpen door Japanners opgekocht omdat die menen dat de lucht daar het zuiverste is. In Nederland is er naar verluidt een soort Foster Parents Plan voor bejaarden in Oost-Europa waarbij je geld kan storten om een of ander Roemeens oudje te onderhouden. Als wij daarover theater zouden maken, denkt iedereen: dat is erover."

In de voorstellingen van Bad van Marie zit altijd indirect een boodschap, maar dan wel onder het mom van een verwrongen moraal. "We spelen met het geweten van het publiek. Soms denk ik wel eens: we mogen de mensen er niet zo inluizen, maar als je merkt hoe de toeschouwer daardoor zijn eigen moraal ter discussie gaat stellen, dan is het dat meer dan waard", lacht Boelens. "Met www.win-een-auto.com peilen we hoe opportunistisch de mens is en hoe groot de drang naar materie. Hoe kun je dat beter doen dan door een auto te verloten?"

Tot 26 mei en van 7 tot 9 juni in garage Beerens, Groenendallaan 397, Antwerpen (tegenover Metropolis). Info: www.badvanmarie.be. Kaartjes: www.rataplanvzw.be.

Peter Boelens:

Met 'www.win-een-auto.com' willen we de twijfel ten top drijven. Hier vallen schijn en realiteit volledig samen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234