Zondag 17/10/2021

'Fysieke verkoop van muziek is ten dode opgeschreven'

Niet iedereen gelooft dat een prijsverlaging de spartelende cd weer kan reanimeren

Platenfirma EMI biedt de nieuwste cd van Monza en Roland bij alle retailers straks dertig procent goedkoper aan. Dat zou een lagere winkelprijs en een stijgende verkoop moeten opleveren. De Morgen ging na of zo'n prijsverandering echt zoden aan de dijk zal zetten. Of is de cd hoe dan ook ten dode opgeschreven?

Door Gunter Van Assche

BRUSSEL l De nieuwe cd van Monza en Roland zal aan de winkels worden aangeboden voor een bedrag tussen 8 en 9 euro. Die zullen er op hun beurt wel eerst nog hun winstmarge en btw bijrekenen. Met deze prijsactie doet EMI een poging om het onheilstij te doen keren.

Olivier Materlinck van IFPI constateerde immers dat de verkoop van muziek via internet en gsm vorig jaar wereldwijd met 40 procent is gestegen - in België is dat een stijging van 27 procent. De cd-verkoop is daardoor een spartelend slachtoffer geworden van die digitale revolutie.

Volgens Erwin Goegebeur van EMI is een doemscenario voor de cd evenwel nog niet aan de orde. "Wat mij betreft is de cd nog steeds behoorlijk springlevend. Deze actie moet je dan ook eerder beschouwen als een experiment, om te zien of de luisteraar sneller naar de cd-winkel zal lopen dan achter zijn computer te kruipen en diezelfde muziek te downloaden. De prijsverlaging is dus géén mea culpa van de platenmaatschappij: je zal me nooit horen beweren dat ik een cd te duur vind. Ik denk alleen dat Monza en Roland het verdienen om op een traditionele manier te worden aangekocht - al was het maar omwille van het mooie artwork van Stephan Vanfleteren dat je mist wanneer je de muziek downloadt."

Bij Free Record Shop juichen ze het intiatief alvast toe: "Zowel voor EMI als voor ons is het gunstig wanneer een cd goedkoper in de rekken belandt," meent Erik Lejeune, hoofd van Free Record Shop Belgium.

"Het is ook een mooi signaal aan de muziekliefhebbers dat de fysieke drager van muziek betaalbaar blijft. Bovendien is het geen slechte tactiek van EMI om positief tegenwicht te leveren aan alle negatieve berichtgeving die over hen is verschenen: de perikelen met de Rolling Stones, Radiohead en Paul McCartney, de nakende ontslagen..."

Patrick Busschots van Universal/ARS is dan weer een stuk kritischer: "Waarom geeft EMI eigenlijk zoveel ruchtbaarheid aan die actie? Waar spreken we immers over? Heeft niemand dan gehoord van de Groene Prijzen bij Fnac? Het gebeurt zo vaak dat nieuwe cd's drastisch goedkoper worden aangeboden.Niettemin begrijp ik de marketingstrategie achter deze actie: Monza en Roland zijn niet bepaald de grote verkoopskanonnen, dus die kunnen elk steuntje in de rug goed gebruiken. Als experiment vind ik de actie dan weer minder waardevol: wanneer EMI hetzelfde zou doen met de nieuwste Clouseau, is het interessanter om te onderzoeken dan wat er gebeurt met een nicheproduct."

"Op lange termijn is die nettoprijsverlaging ook geen oplossing voor de cd-verkoop," meent Bob Savenberg dan weer, die zich als manager bekommert om het verkoopssucces van onder meer Natalia. "Op cd's bezuinigen mensen namelijk al snel: we moeten nog maar een tijdje zonder regering zitten, en je voelt de weerslag onherroepelijk op de verkoop. Maar op korte termijn zal dit wel enig resultaat hebben: als de laatste plaat van Natalia na een tijdje afgeprijsd in de winkelrekken ligt, verkopen we ook ineens tienduizend exemplaren meer."

Toch denkt hij dat de cd geen langer leven is beschoren met dergelijke acties. "De fysieke verkoop van muziek is ten dode opgeschreven: er is een generatie kids opgestaan, die liever 3 euro uitgeeft aan een ringtune dan aan een cd of een single die ze in hun handen kunnen vasthouden. En als zo'n cd-single flopt, zit je al snel met een verlies van 10.000 euro door de hoge fabricagekosten. Die dure fabricage en de dalende interesse in fysieke dragers zullen de cd dan ook uiteindelijk de das omdoen. Vraag me niet of de doodsstrijd één jaar of vijf zal duren, maar het staat vast dat de cd niet lang meer zal bestaan."

In Media.com leest u een uitgebreid interview met platenbazen Erwin Goegebeur en Guy Goedgezelschap, zie pagina 37.

Erwin goegebeur

(EMI):

Wat mij betreft is de cd nog steeds behoorlijk springlevend

Bob Savenberg (manager van onder meer Natalia):

De dure fabricage en dalende interesse zullen de cd de das omdoen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234