Woensdag 05/08/2020

Retail

Fusie Ahold en Delhaize nog niet afgerond omdat niemand winkels wil overkopen

Het huwelijk van Albert Heijn en Delhaize loopt moeizamer dan verwacht. De verplichte verkoop van acht winkels van Albert Heijn wil maar niet lukken. Beeld BELGA

De Nederlandse groep Ahold, bekend van de supermarkten Albert Heijn, en de Belgische groep Delhaize fuseerden bijna een jaar geleden tot de Ahold-Delhaize groep. Maar acht Albert Heijn-winkels zijn nog steeds niet verkocht, een vereiste voor de fusie. De Belgische Mededingingsautoriteit kan de winkels verkopen voor een symbolische euro. 

Wat is er aan de hand?

De fusiegroep moest van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) acht winkels van de keten Albert Heijn in ons land verkopen. Dat was een van de voorwaarden die de autoriteit oplegde omdat de fusiegroep anders te veel macht zou verwerven. Bijna één jaar later is er evenwel nog geen enkele van de aangeduide winkels verkocht.

Waarom zijn ze niet verkocht?

Omdat er geen koper opdaagt. De voornaamste concurrenten zoals Colruyt en Carrefour hebben geen interesse in de panden. Omdat ze al een winkel hebben in de omgeving, en dus geen nood hebben aan nog een winkel. Of omdat ze geen uitbreidingsplannen hebben voor die regio, omdat die reeds verzadigd is. Ook andere spelers tonen vooralsnog geen interesse.

Over welke winkels gaat het?

Het gaat om twee winkels in Antwerpen (Groenplaats en het Kiel) en telkens een in Gent (Overpoortstraat), Turnhout (Steenweg op Gierle), Lokeren, Leuven, Boortmeerbeek en Oudenaarde. Delhaize en Ahold hebben samen ongeveer 880 vestigingen in België. De vakbonden dringen aan op meer duidelijkheid omtrent de plannen met de bewuste vestigingen, én het behoud van de werkgelegenheid voor het personeel. Intussen neemt de ontevredenheid over een tekort aan investeringen in deze winkels en het gebrek aan motivatie bij de interimkrachten toe bij de werknemers, klinkt het bij de bonden.

Wat moet er nu gebeuren?

Sally Herygers, de woordvoerster van Albert Heijn België bevestigt dat het verkoopproces nog loopt. "Wij werken samen met de Belgische Mededingingsautoriteit. Het duurt al even, dat klopt, maar verder kan ik daar omwille van juridische redenen niets over zeggen." In de praktijk zorgt de toestand voor een schizofrene situatie, want de bewuste winkels zijn en blijven vooralsnog concurrenten van Delhaize. 

Wat kan de Belgische Mededingingsautoriteit doen?

Bij de BMA klinkt het dat men eerst de eerste fase van het proces afwacht. Dat is de fase waarin Ahold zelf de winkels poogt te verkopen. Omwille van vertrouwelijkheid kan de BMA niet zeggen hoeveel tijd er nog is om die verkoop te regelen. "Als een kandidaat-koper weet dat de deadline nadert, kan dat het verkoopproces beïnvloeden", legt de woordvoerder van de BMA uit.

Indien Ahold er niet in slaagt om de winkels zelf van de hand te doen, zal de BMA een onafhankelijke partij aanstellen die de winkels 'tegen elke prijs' kan verkopen. Dat mag ook letterlijk genomen worden: voor een symbolische euro kun je de winkels verwerven, heet het formeel bij de BMA. "Een onafhankelijk expert zal dan de beoordeling doen." Het moet wel een koper zijn die verder de winkels uitbaat.

Indien er alsnog geen koper opdaagt, wat de Mededingingsautoriteit echter hypothetisch noemt, zou Ahold ook kunnen vragen om de beslissing te wijzigen of op te heffen. Dan buigt de BMA zich opnieuw over het dossier. Ahold zou bijvoorbeeld kunnen vragen of het de bewuste winkels mag afstoten door ze te sluiten. Al valt te horen bij de BMA dat een sluiting niet aan de orde is. "De winkels moeten worden overgedragen aan een koper die beschikt over de financiële middelen, bewezen expertise en nodige prikkels om die winkels te behouden als een levensvatbare en actieve concurrent van de fusieonderneming en andere concurrenten," klinkt het formeel.

Kan Ahold de fusie op eigen initiatief afblazen?

Dat is geen optie, daarvoor is de fusie juridisch te ver gevorderd en zijn de (financiële) baten te groot. Niet te vergeten dat het zwaartepunt van de ganse fusieoperatie in de Verenigde Staten ligt. De cijfers van het laatste kwartaal van 2016, die opgemaakt werden als groep, tonen een groei van zowat 3 procent, goed voor een kwartaalcijfer van 15,1 miljard euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234