Maandag 30/11/2020

Supermarkten

Fusie Ahold en Delhaize is rond: werkzekerheid gegarandeerd tot juli 2017

De fusie tussen Albert Heijn en Delhaize is een feit.Beeld ANP

De fusie tussen supermarktketen Delhaize en branchegenoot Ahold is een feit. De onderhandelaars hebben de fusiegesprekken vandaag met succes afgerond. Ahold betaalt per Delhaize-aandeel 4,75 eigen aandelen. De fusie zal zeker tot 1 juli 2017 geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de loon- en arbeidsvoorwaarden bij Delhaize, melden de vakbonden, die toch waakzaam blijven.

Delhaize en Ahold hebben de fusie officieel bevestigd en toegelicht tijdens een persconferentie. Het nieuwe bedrijf zal Ahold-Delhaize heten. CEO Dick Boer van Ahold zal het bedrijf leiden; Frans Muller, topman bij Delhaize, wordt vice-CEO.

De aandeelhouders van Ahold krijgen ongeveer 61 procent van de aandelen in het fusiebedrijf in handen. Toch benadrukt de directie dat het om een fusie tussen twee gelijken gaat. De transactie wordt naar verwachting halverwege 2016 afgerond. Wel moeten de toezichthouders en de aandeelhouders nog hun goedkeuring geven. De hoofdzetel van het nieuwe bedrijf wordt gevestigd in Nederland, maar het bedrijf blijft wel aanwezig op de beurzen van Brussel én Amsterdam.

Ahold-Delhaize wordt door de fusie de grootste warenhuisketen van de Benelux, met meer dan 6.500 winkels en 50 miljoen klanten, in Europa maar vooral ook in de Verenigde Staten.

Delhaize-topman Frans Muller.Beeld PHOTO_NEWS
Vakbondsvertegenwoordigers komen aan voor een bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize.Beeld BELGA

Vrees voor banenverlies

De fusie zal voor de Delhaize-groep geen directe gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de loon- en arbeidsvoorwaarden. Dat zei vakbondssecretaris Veerle Verleyen van LBC vanochtend na afloop van een bijzondere ondernemingsraad op de Delhaize-zetel in Sint-Jans-Molenbeek. Voor de hele groep is de werkzekerheid "onbeperkt" gegarandeerd, maar voor de ondersteunde diensten, Delhaize Corporate, is er maar een garantie tot 1 januari 2016. LBC en BBTK blijven daarom waakzaam op de lange termijn.

Tijdens een persconferentie die vanmiddag plaatsvond werd er ook meermaals gehamerd op het belang dat fusiebedrijf Ahold Delhaize zal blijven hechten aan de lokale merken. Delhaize CEO Frans Muller voegde toe dat ze "zullen verkiezen om met het merk Delhaize te werken in België".

De mededeling van de directie is "redelijk geruststellend", aldus Verleyen. De afspraken in het kader van de herstructurering van vorig jaar blijven gegarandeerd, deelde de directie mee. "Maar je weet dat bij een fusie mogelijk bepaalde diensten zullen samengevoegd worden", aldus de vakbondsvrouw. "Op de lange termijn moeten we waakzaam blijven dat er geen tewerkstelling en functies verdwijnen." Er zijn toch vragen over de groepszetel van Delhaize in Anderlecht, klinkt het, "maar men heeft niets specifiek over Anderlecht gezegd." Ook voor de depots, de logistiek, is er voorbehoud.

Ook Jan De Weghe van BBTK tekent voorbehoud aan. "Je kan een fusie vergelijken met een huwelijk tussen twee mensen die vandaag apart wonen, met de twee afzonderlijke bedrijven. Maar als je samenwoont ga je niet onmiddellijk alle apparaten aan de deur zetten. Je gaat eerst kijken wat bijvoorbeeld de beste wasmachine is, en dan beslis je."

En dan is er nog de andere bedrijfscultuur bij Albert Heijn. Volgens Verleyen wordt er meer met "precairdere contracten" gewerkt. Ze wijst ook op de traditie van sociaal overleg bij Delhaize die sterker is.

Vakbondsacties zijn momenteel niet aan de orde of te verwachten, klinkt het bij de bonden. De vakbondsvertegenwoordigers zakken nu af naar de werkvloer.

Vrees voor de sluiting van winkels is er niet. Geografisch is er weinig overlapping tussen beide supermarkten. Mogelijk zal de fusie wel gevolgen hebben voor de distributiecentra van Delhaize. Albert Heijn heeft distributiecentra liggen op 130 en 170 kilometer van Zellik, waar het distributiecentrum van Delhaize ligt. Dat biedt mogelijkheden om de distributie een stuk goedkoper te maken.

Voor de CEO van Ahold, Dick Boer, is het momenteel nog te vroeg om iets te zeggen over de 31 Albert-Heijn-winkels in België. Dat antwoordde de topman vandaag na afloop van de conferentie, gevraagd naar wat er zal gebeuren met de Belgische Albert Heijns die dichtbij een Delhaize-vestiging liggen.

De fusie betekent een besparing van 300 à 700 miljoen euro, volgens analisten kan dat bedrag zelfs oplopen tot 800 miljoen euro. Dat zou mogelijk zijn door kostenbesparingen in aankoop, logistiek, administratie en hoofdkantoren. Belangrijke vestigingen van Delhaize of Albert Heijn zullen naar verwachting niet sluiten.

Ook bij Albert Heijn België vond vanochtend een bijzondere ondernemingsraad plaats over de nakende fusie. Daar bleek dat er voor Albert Heijn België voorlopig geen gevolgen zijn op het vlak van onder meer tewerkstelling en arbeidsvoorwaarden tot midden 2016. Dat zegt Thomas Vanbiervliet, bestendig secretaris voor de liberale vakbond ACLVB.

De expansiepolitiek van Albert Heijn in ons land houdt vooralsnog aan zoals gepland. "De twee merken blijven tot nader order naast elkaar bestaan en hun eigen strategie volgen", zegt Vanbiervliet. "Als vakbond nemen wij akte van de fusieplannen, maar we blijven uiteraard waakzaam voor de gevolgen op langere termijn."

Beeld ANP

Moordende concurrentie

In Nederland maakt men zich vooralsnog geen zorgen over banenverlies. Dat zegt bestuurder Michiel Wallaard van de Nederlandse vakbond CNV. Volgens hem zullen er op korte termijn geen banen verdwijnen op de werkvloer in Nederland. Wel zijn er speculaties over "dubbelingen" op het hoofdkantoor en in de logistiek.

Vooral qua logistiek zijn de Nederlanders volgens hem in het voordeel. Vanwege de lagere lonen in Nederland en de soepeler regelgeving met betrekking tot werken in de nacht, zal de angst voor banenverlies vooral bij de Belgen zitten, meent de vakbondsbestuurder.

Het was Delhaize dat het initiatief nam voor de fusiegesprekken, onder druk van de moordende concurrentie door Lidl en Aldi. Delhaize is ook zwak in de online markt, waar Ahold met Bol.com en Albert.nl een stuk steviger staat.

Doordat de koers van Ahold nog ondergewaardeerd bleef, kon Delhaize op gelijke voet de gesprekken aanknopen. Langer wachten zou de positie van Delhaize alleen maar verzwakt hebben. Een fusie valt tegenover de vakbonden ook beter te verkopen dan een overname.

In 2006 waren Ahold en Delhaize al dicht bij een fusie, maar toen sprongen de gesprekken in de laatste ronde af. Het integreren van de twee bedrijfsculturen wordt wellicht een van de grootste uitdagingen.

Lokale merken blijven

Voor de klant lijkt er op het eerste zicht weinig te veranderen. De plaatselijke merken van beide supermarktketens zullen niet verdwijnen, zo zei de directie vanmiddag tijdens een persconferentie. "Zowel bij Ahold als bij Delhaize is dat net een van onze sterktes. De plaatselijke merken zijn degene die de klanten het meest aanspreken, die zullen we nooit wegnemen."

Delhaize behaalde in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 89 miljoen euro en operationeel werd er een winst van 423 miljoen euro geboekt.

Ahold heeft 227.000 medewerkers, waarvan 97.000 in Nederland. De supermarktketen behaalde in 2014 een omzet van 32,8 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 594 miljoen euro en operationeel werd er een winst van 1,3 miljard euro geboekt.

De fusie moet duidelijke voordelen bieden voor klanten, medewerkers en aandeelhouders, zegt Ahold Delhaize in een persbericht. Zo zullen klanten genieten van een versnelde innovatie, die mogelijk is door gemeenschappelijke expertise. Of nog: "De transactie zal aanzienlijke waarde creëren, met verwachte jaarlijkse synergievoordelen van 500 miljoen euro, voor het eerst te behalen in het derde jaar na afronding." Om synergieën te realiseren, zullen eenmalige kosten van 350 miljoen worden gemaakt.

Het aandeel van Delhaize was rond 9.45 uur gezakt met 4,7 procent op de beurs van Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234