Zaterdag 19/06/2021

Funky afscheid van een topweek

Blue Note Records Festival sluit af met Maceo Parker JJJ

De organisatoren van het Blue Note Records Festival kunnen terugblikken op een geslaagd parcours. Meer dan 29.000 toeschouwers daagden de afgelopen week in de Gentse Bijloke op en genoten er van tal van hoogtepunten. Afsluiter was soullegende Maceo Parker. Hij gaf een fraaie afscheids-party weg.

Door Koen De Meester

GENT l Maceo Parker wordt ook wel eens 's werelds meest funky saxofonist genoemd. De man leerde de stiel vanaf 1964 bij James Brown en werd een van de belangrijkste blazers van de soul.

Later speelde hij bij George Clintons P-funkcollectief Parliament en recent nog in New Power Generation, de begeleidingsband van Prince.

De man zweette muziek uit elke porie en het hele lange optreden door refereerde hij aan anderen. Zo kregen we een flard van de Motownhit 'Dancing in the Streets' van Martha and The Vandellas, naast heel wat knipoogjes naar de 'godfather of soul'. In tegenstelling tot zijn ex-baas, is Maceo echter geen karikatuur van zichzelf geworden. Al mag je geen aandacht schenken aan hoe vaak hij het woordje 'funky' in de mond neemt. Wat dat betreft heeft hij zich de puntige woordenschat en muzikale taal van Brown geheel eigen gemaakt. Parker (63) houdt het meest van een solide groove zoals in 'To Be or Not To Be' van zijn vorig jaar verschenen cd School's In. In de song mocht zangeres Martha High in zestiende-eeuwse klederdracht opdraven om Shakespeares beroemde monoloog uit Hamlet volledig voor te dragen. Ze werd door Parker van de microfoon weggehaald, omdat de enige opgave volgens hem 'to be or not to be funky' was. Natuurlijk.

De spannendste momenten kwamen er toen hij met zijn gortdroge, afgebeten saxofoonstoten het publiek opzweepte. Het idee van de ouderwetse soulrevue leefde mooi voort dankzij uitzonderlijke talenten als ex-Parliament/Funkadelic-leden Rodney 'Skeet' Curtis en Greg Boyer. Ze mochten, net als de rest van de muzikanten, diverse keren soleren tijdens de set. Vooral het schitterende baswerk van Curtis gooide hoge ogen, net als de fluwelen akkoorden van gitarist Bruno Speight. Hoe vertrouwd het optreden van 'the teacher', dixit Prince, ook was, nergens werd het vervelend. Deze excellente editie van het Blue Note Records Festival eindigde dan ook met een concert die naam waardig.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234