Donderdag 18/08/2022

Fugees maken halfbakken rentree

Met vlotte hits als 'Ready or Not' en een flexibele band dirigeerde Wyclef Jean de show

Hiphop l Met Wyclef Jean en co. terug naar 1996 in Hasselt HHH

Koen De Meester

Succes leidt tot overmoed. Negen jaar na de grote hits keert de hiphopformatie Fugees vanuit het niets terug en mikt direct op de grootste concertplaatsen van Europa. De groep Fugees was een van de grote hitkanonnen uit de jaren negentig, maar tijd is onverbiddelijk en het comebackplan heeft niet gewerkt. De immense Grenslandhallen in Hasselt waren zaterdag grondig verkleind om de nostalgietrip voor pakweg 5.000 toeschouwers op te vangen.

De chemie tussen Wyclef Jean, zijn neef Pras en Lauryn Hill was een van de grote successen van de jaren negentig, al duurde het verhaal kort. Na hun debuut Blunted on Reality (1994) katapulteerde The Score uit 1996 de groep naar de internationale top. Van die tweede cd werden meer dan 17 miljoen exemplaren verkocht, onder meer dankzij coverhits als 'Killing Me Softly'. Daar hield het verhaal echter bruusk op. Al snel wilde vooral de zangeres het in haar eentje maken en met The Miseducation of Lauryn Hill scoorde ze bij pers en publiek. Ook de andere leden gingen solo, maar uiteindelijk deemsterden de respectieve carrières weg en vorig jaar begon het trio schoorvoetend aan een nieuwe cd. Het enige wat er daaruit al verscheen was de matige single 'Take It Easy'. Wyclef Jean, Pras en Lauryn Hill ontdekten inmiddels ook dat Black Eyed Peas hun kroon hebben afgesnoept. Het verschil was duidelijk merkbaar. De groep Black Eyed Peas trok twee weken terug 15.000 toeschouwers in Vorst-Nationaal en staat op nummer twee in de hitparades, terwijl de Fugees het met minder dan een derde in Hasselt moesten doen en hun single nergens te horen valt.

De Haïtiaan Wyclef Jean ontpopte zich zaterdag als de ziel van de band. Hij begon met een vlammende anti-Bushpreek, maar verliet de kansel om samen met Lauryn Hill en Pras 'Nappy Heads' te zingen. Hill had een gigantisch afrokapsel dat herinnerde aan dat van O.J. Simpson in The Naked Gun 33 1/3: The Final Insult. Voor de rest zong en rapte ze mee, al was het soms van op afstand. In dat opzicht vertelde het zinnetje "It's funny how money changes the situation'" in de intro van Hills eigen 'Lost Ones' genoeg. Met vlotte hits als 'Ready or Not' en een uiterst flexibele band dirigeerde Wyclef Jean de show.

Hij koos voor te glad showvakmanschap waarbij de talloze liefdesverklaringen aan België ronduit ridicuul waren. De man klom tijdens 'No Woman No Cry' op de tribunes en keerde terug via het middenplein. Toen men hem daar zijn muts wilde afnemen, zei hij dat men ze niet moest stelen, maar gewoon vragen. Het showgehalte lag alvast voldoende hoog, toch heeft het trio veel werk voor de boeg om weer aansluiting bij de jeugd van tegenwoordig te vinden. Wordt misschien vervolgd.

WAAR EN WANNEER Grenslandhallen, Hasselt, zaterdag 17 december

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234