Vrijdag 21/01/2022

Franse verkiezingen

Front National wil breder publiek aanspreken met nieuwe naam

Marine Le Pen.  Beeld REUTERS
Marine Le Pen.Beeld REUTERS

Het Front National, dat de verkiezingen in Frankrijk heeft verloren met 33,94 procent van de stemmen, zal de naam van de partij veranderen. Wat die naam gaat worden, is nog niet bekend. Het idee erachter is dat de nieuwe naam meer Fransen moet aanspreken.

Redactie Volkskrant.nl

David Rachline, de campagneleider van het Front National, zei vandaag dat de partij, ooit opgericht door Jean-Marie Le Pen, de vader van huidige leider Marine Le Pen, toe is aan een nieuwe naam. Hij zei er nog bij dat "de partij niet van plan is de inhoudelijke koers te veranderen".

De partij bereidt zich voor op de parlementsverkiezingen van volgende maand. Marine Le Pen zei meteen na de uitslag dat ze zich wil opwerpen als leider van de oppositie tegen een nieuwe regering.

"Er wordt al langer over gepraat om de naam van de partij te veranderen", zegt Peter Giesen, Frankrijk-correspondent van de Volkskrant. "Het Front National is in de jaren zeventig voortgekomen uit allerlei fascistische partijtjes. Dat, en het verleden met Jean-Marie Le Pen, kleeft nog steeds aan ze."

Toch heeft de partij een naamsverandering tot nu toe niet aangedurfd. Giesen: "Het Front National is toch een soort merknaam die behoorlijk wat succes heeft gehad in de loop der jaren. De verkiezingsuitslag is een nederlaag, maar de opmars gaat gewoon door. Kennelijk is bij Marie Le Pen nu toch het idee ontstaan dat een breder publiek moet worden aangesproken."

Pro-Europese koers

Met de verkiezing van Emmanuel Macron, die 66,06 procent van de stemmen behaalde, kiest Frankrijk voor een pro-Europese koers, tegen het verlaten van de euro en tegen het protectionistische programma van Le Pen. De zege van Macron is het sluitstuk van een krankzinnige verkiezingsrace vol schandalen en onverwachte ontwikkelingen.

Het was een strijd tussen "twee Frankrijken". De pro-Europeaan Emmanuel Macron scoorde hoog in de steden en bij hoger opgeleiden, het protectionistische programma van Marine Le Pen was populair in kleinere steden en op het platteland, bij een electoraat dat gemiddeld lager is opgeleid en een lager inkomen heeft.

De keuze voor Macron ging niet van harte, getuige de relatief lage opkomst en het grote aantal blancostemmen. Volgens peilingen werd slechts 40 procent van de kiezers van Macron gemotiveerd door instemming met zijn persoon en programma. De overige 60 procent wilde vooral Le Pen tegenhouden.

De grote vraag is of het Macron na de machtsoverdracht van zondag beter zal vergaan dan François Hollande, die in vijf jaar weinig voor elkaar kreeg. Hollande stuitte op de oppositie van de frondeurs, de socialistische rebellen in de Assemblée Nationale, die zijn koers veel te rechts vonden. Voor Macron is het allerminst zeker dat zijn beweging En Marche! bij de parlementsverkiezingen van juni een meerderheid zal halen.

Strijd over inhoudelijke koers

Le Pen kondigde gisterenavond aan het Front te willen omvormen tot een brede "patriottische" partij. Ze legde verder niet uit wat ze daarmee bedoelde.

"In Le Monde worden anonieme politici van de partij geciteerd die afgeven op de links-economische koers van Le Pen, op de kwestie rond de euro, en die vinden dat de partij zich beter kan concentreren op kernthema's van de partij: islam, immigratie en de Franse identiteit", aldus correspondent Giesen. "Die strijd zal binnen de partij nog fel worden gevoerd de komende maanden, maar pas na de parlementsverkiezingen. Het domste wat je nu kunt doen is openlijk ruzie voeren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234