Woensdag 21/04/2021

Frisdrank

undefined

versus

fruitsap

In frisdrank zit veel suiker, wat niet goed is voor de tanden. Suiker trekt bacteriën aan in de mond, wat de vorming van gaatjes kan bevorderen, zegt Dominique Goossens van de Vlaamse Vereniging voor Voedingsdeskundigen en Diëtisten. Fruitsap is het gezonde alternatief voor frisdrank. "Voor de tanden is het níet gezonder, want fruitsap bevat veel vitamine C en vaak ook citroenzuur. Die kunnen het tandglazuur beschadigen, waardoor het brozer en doorzichtiger wordt."

Moeten we dan toch frisdrank drinken met minder suiker? "Ook lightfrisdranken kunnen het tandglazuur beschadigen. Kunstmatige zoetstoffen en citroenzuur, dat aan veel frisdranken wordt toegevoegd voor de smaak en als bewaarmiddel, kunnen het tandglazuur ook aantasten." Patrick Mullie stipt ook aan dat fruitsap het eten van appels en appelsienen niet kan vervangen. "In fruitsap zit minder suiker dan in frisdrank, op dat vlak is het dus gezonder dan frisdrank, maar het is niet even gezond als gewoon fruit. Fruitsap bevat immers minder vezels dan fruit, het bestaat vooral uit de suikers en zuren die je in fruit vindt."

Bakboter

versus

olijfolie

Wat gooit u in de pan? Een dikke klont bakboter, of een royale geut olijfolie? Olijfolie is het gezonde alternatief voor bakboter. "Boter is van dierlijke oorsprong en bevat meer verzadigd vet. Olijfolie is van plantaardige oorsprong, en bevat meer onverzadigde vetten, maar een lepel olijfolie bevat ook meer vet, meer calorieën dus, dan een lepel boter. Weinig mensen weten dat", zegt Patrick Mullie, "maar overal olijfolie gaan over sprenkelen, zorgt dat je een calorierijke maaltijd krijgt."

"Wat ook niet iedereen weet, is dat er meer gezonde oliën zijn dan olijfolie alleen", merkt ook Erika Vanhauwaert,voedingsdeskundige bij het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie, op. "Arachideolie kan een hogere voedingswaarde hebben, en ook goedkoper zijn dan olijfolie. Wat olijfolie gezond maakt, is dat het een plantaardige olie is, maar er zijn nog andere plantaardige oliën van hoge kwaliteit. Olijfolie is niet het enige gezonde alternatief."

Suiker

versus

zoetstof

In heel veel voedingsmiddelen zitten vandaag kunstmatige zoetstoffen, van aspartaam in Candarel tot sorbitol in kauwgom. "Er zijn zoveel kunstmatige zoetstoffen, die allemaal specifieke eigenschappen hebben, dat het moeilijk is om te zeggen of ze nu goed of slecht zijn", zegt Dominique Goossens. "Aspartaam is veilig, daar zijn nog geen negatieve effecten van ontdekt. We weten wel dat je met sorbitol niet moet overdrijven omdat je anders een laxerend effect krijgt. En sommige zoetstoffen zijn ook niet goed voor het tandglazuur."

Echte confituur met suiker valt misschien wel te verkiezen boven lightconfituur met kunstmatig zoets. "Suiker heeft ook positieve eigenschappen: het is een erg goed bewaarmiddel, daarom wordt fruit vaak gekonfijt of verwerkt tot confituur. De suiker in confituur heeft ook een antibacteriële werking. Als je confituur met minder suiker en meer zoetstof maakt, moet je meer andere bewaarmiddelen toevoegen. En je moet ook extra bindmiddel in de confituur verwerken, omdat suiker ook een goede binder is."

Smeerboter

versus

margarine

Boter bevat veel verzadigde vetten die aders doen dichtslibben. Toen margarine op de markt verscheen, leek dat dus een gedroomd alternatief. Alleen bleek margarine achteraf gezien toch niet zo gezond: als plantaardige olie verhard wordt, ontstaan er namelijk transvetzuren. "En die zijn nog slechter voor cholesterol en hart- en vaatziekten dan verzadigde vetten", zegt Patrick Mullie. Moeten we dan maar weer gewone boter beginnen te smeren? "Nee, want merken als Becel of Vitelma bevatten tegenwoordig minder transvetzuren, en zijn dus gezonder", zegt Dominique Goossens."Boter is ook niet helemaal uit den boze, want het bevat naast cholesterol en verzadigde vetten ookvetoplosbare vitamines."

Tegenwoordig zijn margarines dankzij de toevoeging van plantensterolen trouwens ook goed voor de cholesterol. "Uit tests blijkt dat 2 gram plantensterolen per dag de cholesterol echt kan helpen doen dalen", zegt Mullie. "Maar in praktijk eet een mens niet elke dag genoeg boterhammen om aan die 2 gram te komen."

Koffie

versus

cafeïnevrije koffie

Koffie is een controversieel drankje: dan weer slecht voor het hart, dan weer goed. "Zwangere vrouwen moeten ermee opletten, omdat het een negatief effect op embryo's zou kunnen hebben, maar bij volwassenen blijken twee koppen gewone koffie per dag goed te zijn voor het hart", Patrick Mullie

Cafeïnevrije koffie is al sinds jaren het gezonde alternatief voor wie op zeker wil spelen, maar uit een studie blijkt dat niks zeker is. Wie drie maanden lang drie tot zes kopjes cafeïnevrije koffie per dag drinkt, heeft 18 procent meer vet en meer ApoB, een eiwit dat gelinkt is aan slechte cholesterol, in zijn bloed. En de goede cholesterol (hdl2) daalde met 30 procent. De groep die geen koffie dronk of die elke dag drie tot zes kopjes gewone koffie dronk, had daar helemaal geen last van. De uitzondering waren mensen met overgewicht: bij hen kon cafeïnevrije koffie geen kwaad, integendeel, het zorgde ervoor dat hun goede cholesterol met 50 procent steeg. Bij wie maar twee kopjes decaf per dag drinkt, is er geen effect merkbaar.

Melk

versus

soja

Calcium, B12 en B2 vind je in melk. Calcium is goed voor de opbouw van botten, B12 voor de vorming rode bloedcellen en B2 is belangrijk voor de stofwisseling. En dat zijn drie dingen die je niet in soja vindt. Toch doen sojamelk, -pudding, -room en -drankjes het erg goed. "Melk hoort bij gezonde voeding en staat naast soja in de gezondheidspiramide", zegt Christine Debuf van Alpro. "Zeggen dat soja zonder meer melk kan vervangen, is verkeerd. Soja heeft het voordeel dat het van plantaardige oorsprong is en dus minder verzadigd vet bevat."

Heeft soja iets dat melk niet heeft? "De isoflavonen in soja kunnen voor minder osteoporose bij vrouwen in de menopauze zorgen, En het zou ook voor betere werking van geheugen kunnen zorgen. Maar we zijn voorzichtig met die positieve resultaten. Het onderzoek naar soja is nog niet lang bezig, meer langetermijnonderzoek is nodig." Nadelen aan soja kunnen voedingsdeskundigen Mullie, Goossens en Vanhauwaert niet meteen bedenken. Soja lijkt daarmee het gezondste alternatief uit dit lijstje.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234