Maandag 06/04/2020

Frietrock/Week van de friet

Nog tot en met zondag vindt Frietrock plaats. In een honderdtal frituren treden nationale en lokale artiesten op om de Week van de Friet te promoten. Frietrock wil frituuruitbaters, artiesten en publiek dichter bij elkaar brengen. De Week van de Friet is een initiatief van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) om de Belgische friet te promoten. De voorbije jaren ontwierp Urbanus al frietvorkjes en Herr Seele een frietzak, dit jaar koos VLAM voor Frietrock, een idee van het Gentse Ghost-Agency. “We hebben naar de voorbije campagnes gekeken en wilden de actie eigenlijk dichter bij de frituuruitbaters brengen”, zegt Heidi Seys, managing director van Ghost-Agency. “We kwamen op het idee van Frietrock: miniconcerten in, rond en naast zoveel mogelijk frituren.” VLAM was gewonnen voor het idee van een gratis muziek- en frietfestijn dat het authentieke en sociale karakter van de frituurfriet zou benadrukken. Ghost-Agency koos niet voor één festival maar voor honderd kleine concerten met artiesten van diverse pluimage. “Het was belangrijk om dit op lokaal niveau te doen en niet alleen in de grootsteden, zoals dat vaak het geval is met campagnes die opgebouwd zijn rond een bepaald evenement”, zegt Seys.

De juiste snaar

Wat begon als een schuchtere poging om enkele miniconcerten te geven in enkele Vlaamse frituren groeide uit tot een reeks van honderd optredens in evenveel frituren. Soms treden bekende sterren op - Axl Peleman, Brahim, Buurman, Sandrine, Tom Pintens, The Kids - maar er werken ook heel wat lokale vedetten mee. “Een idee hebben is één zaak, het uitwerken is nog een ander paar mouwen”, geeft Heidi Seys toe. “Er kwam veel coördinatiewerk bij kijken, meer dan bij een traditionele printcampagne. We hebben daarom iemand onder de arm genomen die de concerten coördineert. We hebben eerst alle Belgische artiesten opgelijst en contact opgenomen met de boekingskantoren en managers die we kenden. Daarnaast hebben we oproepen geplaatst op diverse websites waar mensen zich kandidaat konden stellen om op te treden.”Het aankondigen van Frietrock gebeurt via radiospots op Studio Brussel en MNM, het cultureel affichagenetwerk en Boomerang. Ghost-Agency rekende ook op de medewerking van de frituuruitbaters om de campagne op lokaal vlak aan te zwengelen. “Begin oktober stuurden we een mailing over het initiatief naar de frituuruitbaters waarin we hen uitnodigden op zoek te gaan naar lokale artiesten. Drie dagen later had Frietrock al driehonderd vrienden op Facebook. We gaven hen ook affiches en flyers om op te hangen en te verdelen. We hebben duidelijk de juiste snaar geraakt bij de frituuruitbaters. Sommigen zien het heel groots en organiseren zelfs vier dagen op een rij concerten.”Adverteerder: VLAM - Week van de FrietReclamebureau: Ghost-AgencyManaging director: Heidi SeysCopywriter: Nadia Verbeeckn Nog tot en met zondag treden in een honderdtal frituren nationale en lokale artiesten op om de Week van de Friet te promoten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234