Maandag 10/05/2021

Friemelen aan de broekriem

Mark Cave en Deflo hebben met respectievelijk Draaikolk en Onschuldig een roman afgeleverd met een hoog soapgehalte. Pieter Aspe krijgt duidelijk navolging in de Vlaamse thrillerwereld.

Willem Frederik Hermans heeft ooit gezegd dat als er in een roman een mus van een dak valt dat een betekenis moet hebben. Ik citeer heel vrij, maar het komt erop neer dat elk detail van belang moet zijn, anders is het overbodig. Mark Cave laat in zijn debuut Draaikolk zonder de minste reden heel wat dode mussen van de dakpannen vallen. Zo heeft hij het uitgebreid en in detail over de kledij van zijn personages, wat ze eten, de wijnen die ze drinken, het interieur van de kantoren. Nu is wat vulling in een misdaadroman niet per se slecht, maar laat ze dan toch goed bereid zijn. In dit geval is het Nederlands dat we meer dan 350 bladzijden voorgeschoteld krijgen ook al niet erg pittig.

De thriller gaat over fraude met beleggingsfondsen en is volgens de uitgever de eerste Vlaamse misdaadroman die zich afspeelt in de wereld van de 'haute finance'. Cave is zelf economist en zal dus wel weten waarover hij schrijft. Het probleem is dat je als auteur in eerste divisie moet spelen om allerlei financiële technieken en constructies boeiend aan de man te brengen. Vooral in het eerste gedeelte van de roman slaagt Cave daar niet in en moet je op het puntje van je stoel gaan zitten met een uitleg als "Wanneer hij de specificaties van de uitgaven doornam, merkte hij dat vooral de bank die de effecten van het fonds bewaarde flinke kosten in rekening bracht. Er was een jaarlijks forfait per fondsonderdeel, een vast bedrag per aan- en verkooprichting en een variabel bedrag afhankelijk van de beurs waarop de titels respectievelijk werden gekocht en verkocht".

Niet dat er veel verkeerd is met de plot. De Brit Paul Jamieson krijgt een vergiftigd geschenk als hij aangesteld wordt tot baas van World Funds in Luxemburg, een firma die als filiaal van een verzekeringsconcern actief is met beleggingsfondsen. Financieel wordt hij er nauwelijks beter van, zijn huwelijk loopt op de klippen en onder impuls van een collega start hij zelf met een winstgevend handeltje. Tot hij, als gevolg van een groter samenwerkingsverband, een assistent krijgt, Jeff. Vrees dus dat het handeltje aan het licht komt. Jeff wordt vermoord. Wie de dader is moet een wat lijzige Luxemburgse politieman uitzoeken. Bij het World Funds zijn er verdachten, maar Jeff, die in het bezit was van chantagemateriaal, heeft in Londen een baas die ook niet meteen zijn vriendje was. Tussendoor krijg je wat romantiek met een hoog soapgehalte ("Toen hij haar wild in zijn armen sloot en zij koortsig aan zijn broeksband begon te friemelen, wist hij dat dit diertje het beste van zichzelf zou geven") en een nog redelijk verrassend einde. Ja, op een zonnig Zuid-Amerikaans strand. Misschien is Draaikolk al bij al een vlot scenario voor een stripverhaal. Voor de rest een misdaadroman waar in elk hoofdstuk wel met een paar miljoenen wordt gegoocheld en de diepgang van de personages omgekeerd evenredig is aan de hoogte van die bedragen.

Onschuldig, de nieuwste thriller van Deflo, begint heel klassiek. De politie van Mechelen, de stad waar ook de vijf andere thrillers van Deflo spelen, wordt geconfronteerd met een paar verkrachtingen en moord of moordpoging op jonge vrouwen. Al vlug is het duidelijk dat de dader, alweer een psychopaat, het moet hebben van slachtoffers die in verwachting zijn. Nadia Mendonck leidt het onderzoek van de Mechelse recherche. Ze is, zoals we weten uit de vorige boeken in de reeks, de vriendin van Dirk Deleu, een van de vaste speurders bij Deflo. Ze is ook zwanger van hem. Maar Deleu wil eigenlijk niet weg van zijn vrouw, hij ligt voortdurend in conflict met zichzelf, weet niet wat hij echt gaat beslissen. De moordenaar heeft nogal wat belangstelling voor het politieonderzoek en vooral voor Nadia Mendonck. Ze wordt zijn volgende slachtoffer. Ze overleeft de verkrachting en de poging tot moord, maar ligt in coma in het ziekenhuis. Deleu trekt het onderzoek snel naar zich toe en wordt de eerste verdachte. Zijn verhouding met Nadia is het belangrijkste motief. Althans voor een paar leden van de Mechelse politie, want als lezer weten we beter. We kennen de moordenaar al vrij snel: het is een op het eerste gezicht brave huisman met twee kinderen.

Het tweede deel van de thriller is minder conventioneel. Eens de echte dader gevat is het probleem hem doen bekennen en blijft de vraag of hij wel verantwoordelijk is voor de verkrachting van Mendonck. Deflo houdt er tot de laatste bladzijde een beresterke spanning in en zorgt ervoor dat er zeker een vervolg kan komen. "Ik hou van je, Nadia", zijn de laatste woorden van Deleu. Daarmee is meteen gezegd dat ook Deflo aan zijn politieromans wel een bijzonder hoog soapgehalte geeft. Ze lijken zo geschikt voor een televisieserie met suspense en romantiek. En daar is eigenlijk niets tegen in te brengen: Deflo is handig genoeg om het verhaal lekker te verpakken, de soapelementen mooi te integreren in de plot en net de grens van het larmoyante niet te overschrijden. We zijn mijlenver verwijderd van de gruwel waarmee hij zijn reeks begon. En het is duidelijk dat Pieter Aspe school maakt in de Vlaamse thrillerwereld.

Fred Braeckman

Mark Cave

Draaikolk

Manteau, Antwerpen

359p., 17,95 euro.

Deflo

Onschuldig

Manteau, Antwerpen

278p., 18,95 euro.

Over de auteurs

l Marc Cave (°1951) is economist. Hij heeft volgens de omslag van zijn debuut een ruime internationale ervaring in de sector van de financiële dienstverlening. l Deflo (°1958) debuteerde vijf jaar geleden als Luc Deflo in het misdaadgenre met Naakte zielen. Daarvoor schreef hij onder meer toneel en hoorspelen. Alle zes zijn misdaadromans spelen in Mechelen. Zijn debuut en Sluipend gif worden verfilmd. Hij verwerkt zelf beide romans tot één scenario.

Cave slaagt er niet echt in de wereld van de haute finance boeiend aan de man te brengen, terwijl Deflo zijn verhaal lekker weet te verpakken met suspense en romantiek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234