Woensdag 23/10/2019

Freddy Loix zet een punt achter een sportieve carrière van 27 jaar

Beeld BELGA

Zeventwintig jaar rally! De carrière van Freddy Loix was even lang als succesvol. Na een jaar waarin hij voor de elfde keer de Ypres Rally wist te winnen en een vierde nationale titel behaalde besloot Loix dat het tijd was om de helm aan de haak te hangen. "Misschien rijd ik nog een paar rally's voor de fun, maar mijn carrière als professioneel rijder zit er op", bevestigt de 46-jarige Limburger.

"Grote kampioenen weten op het juiste moment te stoppen. En Freddy stopt duidelijk niet omdat hij niet langer competitief zou zijn", stelt Vincent Struye, Marketing en Communicatie Manager van Skoda, zijn laatste werkgever. "We hebben alle doelen bereikt die we ons hadden gesteld: een vierde opeenvolgende Belgische titel voor Freddy, een nieuwe zege in Ieper (Freddy's elfde overwinning, de zesde aan het stuur van een Fabia) en de merkentitel voor ŠKODA in het nationale kampioenschap. Dat gebeurde ook op een prachtige manier, zeker door een reeks van zes overwinningen in de eerste zes rally's van het seizoen. Zowel Freddy als de ŠKODA Fabia R5 hebben hun snelheid en betrouwbaarheid bewezen. We mogen trots zijn op de weg die we samen hebben afgelegd. Ik zou dan ook van harte 'mijn' rijder willen bedanken voor die vruchtbare samenwerking die in 2010 van start ging, maar ook voor zijn professionalisme, zijn houding tegenover de media, zijn eerlijkheid ook. Het was een plezier en een eer om hem de kleuren van ŠKODA België te zien verdedigen."

Johan Gitsels, de afgelopen drie seizoenen aan de zijde van Freddy, genoot mee van het succes. "Onze drie overwinningen in Ieper blijven voor mij de beste momenten", stelt de drievoudige Belgische kampioen bij de corijders. "Telkens we naar de Westhoek trokken, was Freddy de te kloppen man. Dat was een enorme druk op onze schouders! We waren misschien niet altijd de snelste, maar Freddy bleef altijd kalm en ging nooit over de limiet. Indrukwekkend! Maar een andere reden waarom ik er zo een goede herinneringen aan overhoud, is omdat Freddy naast een snelle rijder ook een toffe kerel is, die me altijd heeft verbaasd met zijn openheid en eerlijkheid tegenover onze tegenstanders. Hij aarzelde nooit om ze wat goede raad te geven. Nu zet hij er een punt achter, op het moment dat hij op zijn toppunt is. Hoed af daarvoor!"

De Limburger nam tussen 1993 en 2004 in totaal deel aan 93 WRC-rally's en haalde vier podiumplaatsen (3x tweede, 1x derde). Hij werd door de RACB (Royal Automobile Club Belgium) drie keer uitgeroepen tot Rijder van het Jaar (in 1997, 1998 & 2010) en won vier keer het BK rally (2013-2016).

Beeld BELGA
Beeld BELGA

"Het is tijd voor iets anders"

"Een van de redenen waarom ik stop, is dat er zich een uitstekende professionele kans heeft aangeboden", legt Freddy Loix uit. "Eén van mijn langdurige sponsors heeft me voorgesteld de public relations van meerdere automobielconcessies van de Volkswagengroep, dus ook Skoda, voor mijn rekening te nemen. Het is een uitdaging die ik wel zie zitten en ik voelde dat het tijd was voor iets anders", legt hij uit.

"Maar ik koester ook een project dat me nauw aan het hart ligt: ik zou heel graag een jonge rijder helpen het te maken door hem in mijn ervaring te laten delen", vervolgt de Limburger. "Ik heb heel veel geluk gehad in het leven en de rallysport heeft me heel wat gegeven. Nu heb ik zin om iets terug te doen voor de sport en een jonge gast helpen spreekt me ontzettend aan. Ik zou dat graag met Skoda doen, want dat merk ligt me het nauwst aan het hart. Ten eerste omdat ik altijd een uitstekende relatie heb gehad met Christian Rampelbergh, directeur van Skoda België, en ook met Vincent Struye, de Marketing en Communicatie Manager. Ten tweede omdat de Skoda Fabia R5 de beste wagen in zijn categorie is. Over een hele rally is de wagen heel performant en ontzettend betrouwbaar. Een ideale auto om de stiel te leren."

Loix zal zich nu omscholen tot marketingmanager. "Ik zal onder andere instaan voor de organisatie van alle evenementen van Mig Motors. En dat zijn er heel wat: voorstelling van nieuwe modellen, evenementen voor de fleetklanten van Mig Motors en interne evenementen voor de medewerkers van Mig Motors. Ik ga me geen moment vervelen."

Beeld BELGA
Beeld BELGA

Niets dan lof

"Zijn vastberadenheid, professionaliteit en hoog PR-gehalte zijn de drie dingen die me voor altijd zullen bijblijven" zegt Eric Dupain, eerste corijder van Freddy Loix. "Freddy was altijd een trainingsbeest, zowel in als naast de auto. In onze beginjaren verkenden we elke klassementsrit wel tien tot vijftien keer. We gingen toen ook vaak 's nachts op snelheid trainen. Toen kon dat nog allemaal. Nu is dat gelukkig allemaal goed en strikt gereglementeerd. In de wagen was hij een competitiebeest maar eens uit de wagen nam hij tijd voor de fans en de pers. Hij vond daar altijd een perfect evenwicht in."

Dupain dicht Loix een belangrijke rol toe in de geschiedenis van de Belgische rallysport. "Fred trad in de voetsporen van grote rallyrijders zoals Robert Droogmans, Patrick Snijers en Bruno Thiry. Met zijn stijl en professionalisme heeft hij het pad geëffend van eerst François Duval en nadien Thierry Neuville. Loix heeft de Belgische rallysport een mondiaal karakter gegeven. Na zijn WK-carrière heeft hij even gas teruggenomen om nadien nog sterker voor de dag te komen. De resultaten in zijn tweede carrière zijn indrukwekkend met zeven 7 zeges in het IRC, vier nationale titels en elf zeges in de rally van Ieper. Dat record neemt niemand hem ooit nog af. Enerzijds ben ik verrast dat hij stopt, anderzijds dan weer niet. Voor Freddy was het alles of niets. Na 27 jaar is het heilig vuur en de grote drive misschien wat verdwenen en was er voor hem geen grote uitdaging meer. Dat zal ongetwijfeld hebben meegespeeld in zijn beslissing te stoppen.""

"Grote kampioen"
Volgens Vincent Struye, Marketing en Communicatie Manager van Skoda, bewijst het afscheid van Loix dat "grote kampioenen op het juiste moment kunnen stoppen".

"We hebben alle doelen bereikt die we ons hadden gesteld: een vierde opeenvolgende Belgische titel voor Freddy, een nieuwe zege in Ieper (zijn elfde overwinning, de zesde aan het stuur van een Fabia) en de merkentitel voor Skoda in het nationale kampioenschap. Dat gebeurde ook op een prachtige manier, zeker door een reeks van zes overwinningen in de eerste zes rally's van het seizoen. Zowel Freddy als de Skoda Fabia R5 hebben hun snelheid en betrouwbaarheid bewezen. We mogen trots zijn op de weg die we samen hebben afgelegd. Ik zou dan ook van harte 'mijn' rijder willen bedanken voor die vruchtbare samenwerking die in 2010 van start ging, maar ook voor zijn professionalisme, zijn houding tegenover de media, zijn eerlijkheid ook. Het was een plezier en een eer om hem de kleuren van Skoda te zien verdedigen."

Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234