Zondag 17/11/2019

Freaky en fantastisch

Wie lente zegt, zegt: tijd voor het BIFFF, het enige echte Brussels International Festival of Fantastic Film. Naast horrorfilms, sf, fantasy en een uitzinnig publiek is er steevast plaats voor weirde brokjes cinema die net te gek of te gevaarlijk zijn voor de multiplexen. Een overzicht.

De meeste films op het BIFFF zullen de bioscoop nooit halen, maar enkele hebben een waterkansje omdat ze nog een grote naam of twee torsen. Zoals: Autómata, waarin Antonio Banderas en diens ex Melanie Griffith op een reeks robots stoten die zich niet aan hun programmatieprotocol houden.

De actiekomedie Big Game schuift Samuel L. Jackson naar voren als de president van Amerika, (maar daarmee is meteen ook alles gezegd).

Nog meer interessante casting valt bijeen te sprokkelen in de exploitationfilm Everly, waarin de 48-jarige Salma Hayek zich als actieheldin ontpopt, ook al speelt de hele film zich af in één appartement. Veel horror-anciens kunt u dan weer ontmoeten in The Guest, over een soldaat (Dan 'Downton Abbey' Stevens) die komt aankloppen bij de familie van een gesneuvelde vriend, maar niet helemáál is wie hij beweert te zijn. Regisseur Adam Wingard maakte eerder al het gesmaakte You're Next en actrice Maika Monroe schittert momenteel in de instantklassieker It Follows. Wij zijn alvast benieuwd!

Ook Haemoo bevelen wij warm aan, een Koreaanse productie van Bong Joon-ho (Snowpiercer), over een illegaal vluchtelingentransport per boot dat gruwelijk verkeerd afloopt.

Completely bonkers

Op een festival dat zich toespitst op nichegenres, vallen er overigens ook altijd wel wat films met completely bonkers concepten en ideeën te bekijken. Zo zijn daar: Burying the Ex, over een jonge kerel wiens doodgereden kreng van een vriendin zijn nieuwe relatie als zombie komt saboteren, met Joe Dante (uit Gremlins, weet u nog?) achter het stuur van deze horrorkomedie.

Een vreemde nieuwe trend is ook Life After Beth, over een liefje dat terugkeert uit de doden. Eat introduceert autofagie, oftewel de neiging om al eens een stukje van jezelf op te eten - ieuw! - en Deadman Inferno belooft een potentieel memorabel filmgevecht tussen Yakuza-leden en zombies.

Nog een goeie vondst valt te bewonderen in Wyrmwood - volgens de tagline niets minder dan Mad Max meets Dawn of the Dead: in plaats van een paardenfluisteraar voeren ze daar een zombiefluisteraar op. Ha!

Het is niet omdat veel van deze films nooit in de grote zalen zullen raken, dat het geen góéie films zijn, laat ons daarom onze persoonlijke favorieten tippen. Reikhalzend kijken wij uit naar: Ich seh, Ich seh, ofte Goodnight Mommy, een Oostenrijkse 'arthouseshocker' van Severin Fiala en Veronika Franz. Daarin wacht een tweeling op hun moeder. Wanneer zij terugkomt - met haar gezicht volledig omzwachteld - gebeurt een en ander dat we niet willen verklappen. Laat ons zeggen dat de derde akte niet voor gevoelige zieltjes is.

Tot slot: The Babadook, over een jonge weduwe en haar zoontje die bezoek krijgen van de bovennatuurlijke kracht Mr. Babadook, is een classy huiverfestijn à la The Conjuring en werd eerder al door The Exorcist-regisseur William Friedkin geroemd als "de meest angstaanjagende film die ik ooit heb gezien".

Eerlijk: dan waag je het er toch op?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234