Maandag 16/12/2019

Veldrijden

"Frauduleuze fiets is van vriend"

Femke Van Den Driessche. Beeld belga

Het was het eerste WK ooit voor dames onder de 23, maar de naam van de winnares is iedereen al vergeten. Die van Femke Van den Driessche (19) daarentegen zal nog lang over de tongen gaan. De wielrenster uit Ternat zorgde voor een trieste primeur in Zolder: in een van haar fietsen zat een motortje. Het allereerste geval van technologische fraude.

Vader Peter Van den Driessche gaf een eerste verklaring voor de feiten: het was een misverstand, de bewuste fiets was van een vriend. Een uitleg die hij en zijn dochter zondag op Sporza herhaalden: "Vorig jaar heeft Femke een van haar fietsen verkocht aan een vriend. Die heeft, zonder dat wij het wisten, een motortje laten inbouwen. Met die fiets ging hij af en toe mee trainen met Femke of met haar broers. Zaterdag was hij ook mee naar het WK, en na een toertje had hij zijn fiets tegen onze vrachtwagen gezet. Onze mecanicien heeft hem schoongespoten en meegenomen naar de materiaalpost, denkende dat het er een van Femke was. Daar is hij dan ontdekt door de controleur van de UCI.

"Maar het mag duidelijk zijn dat we hier niets mee te maken hebben. Er is ook helemaal niet gereden op die fiets. Als we bedrog wilden plegen, waren we toch wel van start gegaan met die fiets?"

Levenslange schorsing?

"Dat er met de fiets niet gereden is, doet eigenlijk niet ter zake", reageert Jos Smets, directeur van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond. "Het feit is dat die fiets klaarstond in de materiaalpost. Een fiets waarmee gefraudeerd was. Dat is heel erg."

Wat het precies betekent voor Van den Driessche, is nog onduidelijk. Fietsmerk Wilier overweegt juridische stappen vanwege de imagoschade. En de UCI legt bij technologische fraude een minimumstraf van zes maanden schorsing plus een geldboete op; de maximumstraf is niet bepaald. De wielerunie kan Van den Driessche in principe dus levenslang schorsen. Een scenario waar ze zelf rekening mee houdt. "Ik vrees dat mijn carrière voorbij is", zei de negentienjarige gisteren in tranen.

'Mechanische doping' heet het verschijnsel, een merkwaardig geformuleerde verwijzing naar het hoofdpijndossier van het wielrennen. Zes jaar geleden kwam de mogelijkheid van gemotoriseerd fietsen voor het eerst ter sprake na de Ronde van Vlaanderen. De razende vaart waarmee de Zwitser Fabian Cancellara naar de overwinning snelde, kon geen mensenwerk zijn.

Er werd in eerste instantie lacherig over gedaan en in tweede instantie trouwens ook. Wielrennen had destijds genoeg te stellen met 'gewone doping'. Maar zou het in tijden van elektrische fietsen zo moeilijk zijn een kleine motor te verbergen in een fietsframe? De Italiaanse oud-coureur Danilo di Luca beweerde in 2014 dat het peloton dat ook op grote schaal doet.

iPad-controles

De internationale wielrenunie is ook allang in de tegenaanval. In 2010, voor de start van de Tour de France in Rotterdam, werd de eerste controle op mechanische doping uitgevoerd. Sindsdien doet de UCI dat steekproefgewijs, zei voorzitter Brian Cookson zondag in Zolder.

Hij weigerde in details te treden. Slapende honden mogen niet wakker worden gemaakt. Cookson: "Maar we doen het op regelmatige basis, niet alleen bij de wereldkampioenschappen, maar bijvoorbeeld ook bij Milaan-Sanremo.'

Het WK veldrijden in Zolder was voor de UCI een testcase. De jacht op valsspelers zou worden geopend met verder verfijnde apparatuur. Getuigen zagen hoe officials met een iPad langs fietsen scheerden. Dat gebeurde in de materiaalzone, waar crossers van fiets kunnen wisselen. Al bij de tweede wedstrijd van het toernooi, die tussen vrouwen tot 23 jaar, had de UCI beet.

"Een belangrijke stap voorwaarts", vindt Cookson. "En een belangrijke boodschap aan valsspelers: jullie zullen tegen de lamp lopen." Betrapte renners worden volgens dezelfde regels gestraft als gebruikers van stimulerende middelen: een boete en een minimale schorsing van zes maanden.

Zolang het onderzoek loopt, wil Brian Cookson niets zeggen over de ontmaskering van Femke Van Den Driessche. Maar toen het zadel van de fiets werd gelicht, zouden er kabels tevoorschijn zijn gekomen. Het motortje dreef de trapas aan, merkte een oplettende mecanicien op.

Brian Cookson. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234