Maandag 25/10/2021

Treinen

Fransen zijn gewonnen voor pop-uptreinen

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Het project van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, waarbij pop-uptreinen rijden op eenvoudig Twitterverzoek, lijkt aan te slaan. Sinds de start op 5 juli reden er al tien pop-uptreinen uit, zo meldt de SNCF.

De Franse spoorwegmaatschappij gaat mee met de tijd (en met de pop-uphype) en heeft onlangs een nieuw project aangekondigd: pop-uptreinen, gelanceerd onder de hashtag #TGVpop. Hierbij worden de treinen 100 procent digitaal geboekt. Dat betekent: als voldoende reizigers via sociale media aangeven dat ze een trein willen nemen naar een bepaalde bestemming, dan rijdt die trein ook. Een gedurfd initiatief, maar het lijkt de Fransen wel te kunnen bekoren.

De eerste TGV vertrok op 5 juli en sindsdien reden er al tien uit. Voor nog eens acht treinen werd de ticketverkoop opgestart, aldus de SNCF. Ze spreekt van een bezettingsgraad van 75 procent.

Stemmen ronselen voor een treinreis

Het gaat momenteel over dertig bestemmingen. Twee weken van tevoren kun je aangeven of je wilt dat een trein op de voorgestelde data rijdt. Vervolgens moet je op Twitter of Facebook mensen gaan ronselen die 'stemmen' op die reis. De treinritten met de meeste stemmen gaan door, zelfs als niet al die mensen een kaartje kopen. De prijzen zijn bovendien lager dan gewoonlijk: 25 à 35 euro. Wie 5 euro oplegt, krijgt een plek in eerste klasse.

Het concept is vooral op jongeren gericht. De dienst #TGVpop wordt nog tot eind augustus aangeboden, goed voor 203 potentiële treinritten en 100.000 plaatsen tussen Parijs en steden als Bordeaux, Lyon, Marseille en Rennes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234