Economie
Franse spoorwegen koppelen Eurostar aan Thalys
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft plannen om haar onderdelen Eurostar en Thalys samen te voegen. De fusie zou over anderhalf tot twee jaar een feit kunnen zijn, aldus SNCF-topman Guillaume Pepy.
Eurostar is de Britse dochter van de Franse spoorwegmaatschappij, die met hogesnelheidstreinen Londen, Parijs en Amsterdam verbindt. Thalys, waar het Belgische nationale spoorbedrijf NMBS een belang in heeft, doet in hoge snelheid de route tussen Parijs, Brussel, Amsterdam en Keulen.
Door de twee hogesnelheidsbedrijven samen te voegen, moet reizen voor klanten per spoor eenvoudiger en efficiënter worden, met bijvoorbeeld één ticket en op elkaar afgestemde dienstregelingen.
De afgelopen jaren waren plannen om de twee samen te voegen opgeschort, omdat het aantal passagiers daalde vanwege de aanslagen in Frankrijk in 2015 en 2016. Het project dat nu is begonnen, heeft de naam ‘Greenspeed’ gekregen.
Wat de fusie precies voor Belgische reizigers betekent is nog koffiedik kijken. “Maar je neemt zo ook de concurrentie tussen de twee afzonderlijke bedrijven weg”, zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen). “Voor reizigers kan dat mogelijk tot gevolg hebben dat de ticketprijzen tussen Brussel en Amsterdam stijgen, omdat de concurrentie tussen de twee op de prijs kon drukken.”
Uiteindelijk zal SNCF een meerderheidsbelang in de gecombineerde bedrijven bezitten. De rest wordt gedeeld door NMBS en een paar investeerders. Momenteel bezit de SNCF 55 procent van Eurostar en 60 procent van Thalys. De NMBS heeft een belang van 40 procent in Thalys en van 5 procent in Eurostar. “In het nieuwe bedrijf zou NMBS nog 18 procent van de aandelen hebben”, zegt Van de Voorde. “Dat komt erop neer dat je een vijfde van het kapitaal hebt, maar dan heb je eigenlijk niets te zeggen.”