Zondag 18/08/2019

Mode

Franse miljardairs strijden om Stella McCartney

Modeontwerper Stella McCartney gaat samenwerken met het modeconcern LVMH. De Britse designer was jarenlang het uithangbord voor grote rivaal Kering. Beeld EPA

De Franse exploitant van luxemerken LVMH, van Bernard Arnault, neemt een belang in het modemerk Stella McCartney. Pikant detail, de transactie komt enkele maanden nadat McCartney afscheid nam van Kering, de Franse aartsrivaal van LVMH, in handen van die andere Franse miljardair François-Henri Pinault.

LVMH, bekend van modemerken als Givenchy, Louis Vuitton en Christian Dior, gaf geen financiële details. Die zouden in september volgen. Maar aan Reuters vermeldde het modeconglomeraat wel dat Stella McCartney de meerderheid behoudt in haar modemerk en aan zal blijven als creatief directeur. Stella McCartney is een dochter van voormalig Beatles-lid Paul McCartney.

Net als zijn concurrenten werkt LVMH de laatste tijd aan een verbetering van zijn imago op het gebied van milieu en duurzaamheid, nu jonge shoppers steeds vaker kiezen voor ‘groene’ mode. McCartney staat al lang bekend als een pionier op dit terrein. Het modemerk gebruikt alleen kunstleer voor tassen en neemt deel aan initiatieven om een tweedehandsmarkt voor luxeproducten op te zetten. “Een beslissende factor was dat zij als eerste in een heel vroeg stadium bezig was met duurzaamheid en ethische kwesties”, zegt miljardair Bernard Arnault, de eigenaar van LVMH. McCartney wordt de adviseur van het bestuur van LVMH op dit terrein.

“Dit is het begin van een geweldig verhaal samen, we zijn overtuigd van het grote langetermijnpotentieel”, aldus Bernard Arnault in een mededeling. “Eén factor was voor mij doorslaggevend: Stella was een pionier op het vlak van milieu en ethiek.”

Rivalen

Aardig meegenomen in de overname is wellicht dat LVMH hiermee een klap uitdeelt aan zijn rivaal Kering, met luxemerken als Gucci, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen en Balenciaga. Dit bedrijf – dat wordt geleid door miljardair François-Henri Pinault, die gehuwd is met de Amerikaanse actrice Salma Hayek – is kleiner dan LVMH, maar beschikt wel over het kroonjuweel Gucci, een merk dat al heel lang door de grote concurrent wordt begeerd. De strijd om Gucci ligt aan de basis van de grote naijver tussen de twee, die haast persoonlijk wordt.

Beide topmannen haastten zich om met royale dotaties te strooien toen de befaamde Notre Dame in Parijs gedeeltelijk verwoest werd door een brand, eerder dit jaar. Als twee kemphanen overtroefden ze elkaar met de honderden miljoenen euros aan steun.

Dat McCartney net in zee gaat met LVHM kan niet anders dan als een mokerslag binnenkomen bij Kering. Dat huis heeft McCartney geholpen met de ontwikkeling van haar merk, nadat zij zeventien jaar geleden een joint venture hadden gesloten. Ze werd bij het grote publiek bekend dankzij een gastcollectie bij H&M. Voorts ontwerpt ze ook collecties voor het sportmerk Adidas. McCartney is eveneens een van de favoriete ontwerpers van de Britse hertoginnen Kate Middleton en Meghan Markle. Aan de samenwerking kwam pas dit voorjaar, in maart, een einde. Toen kocht McCartney haar belang van 50 procent in de joint venture terug.

Stella McCartney tijdens haar show op de Parijse modeweek in maart. Beeld REUTERS

“Het is het juiste moment om volledige controle te krijgen over het bedrijf dat mijn naam draagt”, liet Stella McCartney amper enkele maanden geleden optekenen. “Deze mogelijkheid vertegenwoordigt voor mij een cruciale patrimoniale beslissing. Ik ben François-Henri Pinault en zijn familie en iedereen bij de Kering-groep erg dankbaar voor alles wat we in de afgelopen zeventien jaar samen hebben gebouwd. Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk van mijn leven en wat dit merk en ons team in de toekomst kunnen bereiken.”

Die toekomst ligt nu onder de wereldwijde paraplu van LVHM. Waarom ze nu toch opnieuw een externe investeerder aantrekt, is niet meteen duidelijk. De designer zegt dat sinds ze haar merk terug had ‘heroverd’ er heel veel belangstelling was van verschillende partijen om in haar merk te investeren. “Hoewel deze benaderingen interessant waren, was geen daarvan zo aantrekkelijk als de uitwisseling die ik had met Bernard Arnault en zijn zoon Antoine”, zegt McCartney nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden