Dinsdag 19/01/2021

Topacteurs getroffen

Franse film zegt miljoenenlonen adieu

Beeld PHOTO_NEWS

De Franse filmcommissie CNC zet stappen om de lonen van acteurs in gesubsidieerde producties te beperken. De salarissen gingen de afgelopen jaren door het dak en daar hoeft de belastingbetaler niet langer voor op te draaien, vindt het CNC.

Het Centre National du Cinéma et de l'Image Animée (CNC), verbonden aan het ministerie van Cultuur, pakt de salarissen niet rechtstreeks aan. Het Franse instituut koppelt wel voorwaarden aan financiële steun voor filmproducties, zo bericht Les Echos. Als het loon van een acteur, regisseur of scenarist een bepaald percentage van de totale kost overstijgt, trekt het CNC zijn subsidies in.

Voor films die minder dan 4 miljoen euro kosten wordt het plafond op 15 procent gelegd, producties tot 8 miljoen mogen 8 procent aan loon besteden en voor films met een kost van 10 miljoen euro is dat 5 procent. In absolute cijfers mag het salaris van een acteur niet meer dan 990.000 euro bedragen. Filmhuizen zijn wel vrij om, afhankelijk van het succes in cinema, na de release variabele bonussen uit te keren.

Tv-stations spelen rol

De salarissen van de sterren rezen de afgelopen jaren de pan uit. Het was Vincent Maraval die eind 2012 in Le Monde de knuppel in het hoederhok gooide. De distributeur van onder andere Cidade de deus klaagde in een opiniestuk de kloof aan tussen de lonen van acteurs in Franse en buitenlandse producties. Zo kreeg Vincent Cassel 226.000 euro voor zijn rol in Black Swan, de Oscarwinnaar die 226 miljoen opbracht. Voor zijn aandeel in de Franse film Mesrine kreeg hij liefst 1,5 miljoen euro, terwijl die film maar 22,6 miljoen opleverde en zo zijn er nog voorbeelden. "Het is algemeen bekend dat Franse acteurs, zij het Vincent Cassel, Jean Reno, Marion Cotillard, Audrey Tatou of Léa Seydoux tussen 500.000 en 2 miljoen euro krijgen voor een Franse film waarvan de markt beperkt is tot onze nationale grenzen. Hoe komt het dat zij tevreden zijn met 50.000 tot 200.000 euro voor Amerikaanse films, die een globale markt bereiken?" Via Twitter noemde Maraval de beslissing om de lonen af te toppen "dapper. Het gaat niet om het regelen van de lonen, het gaat er om een goed bedoeld subsidiesysteem in ere te herstellen."

Na Maravals opiniestuk sloeg het CNC aan het tekenen. Het instituut besteedde in 2012 62 miljoen euro aan acteurs en regisseurs, een stijging van bijna 30 procent vergeleken met de som van 49 miljoen euro die in 2011 aan salarissen werd besteed. In de praktijk streken sommige sterren 1 tot 2 miljoen euro op, zo berekende het CNC, door de postjes van producent, acteur of regisseur te combineren, of door zich op de generiek coscenarist te noemen.

Het CNC financiert al sinds 1946 Franse films. Met een budget van 700 miljoen euro is het een van de grootste geldschieters in de Europese filmindustrie. Het enorme budget dankt zij aan de verplichte bijdrage van onder andere de commerciële tv-stations. Ook de tv-stations spelen een belangrijke rol in de excessieve lonen, menen critici. Zij stellen vaak als voorwaarde dat bepaalde grote namen in Franse films ingezet worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234