Donderdag 08/06/2023

GERMANWINGS

Franse experts pleiten voor duidelijke regels opheffing medisch beroepsgeheim

null Beeld AFP
Beeld AFP

Franse luchtvaartexperts willen dat piloten strengere medische en psychologische controles ondergaan. Ook vragen ze "duidelijke regels" over de opheffing van het medische beroepsgeheim bij psychologische problemen van een piloot. Dat staat in hun eindrapport over de ramp met het vliegtuig van Germanwings, dat in maart vorig jaar te pletter stortte in de Franse Alpen.

Het rapport van het Franse onderzoeksbureau BEA, dat vandaag werd gepresenteerd in Le Bourget nabij Parijs, bevestigt de these dat de crash opzettelijk is veroorzaakt door de Duitse copiloot Andreas Lubitz. Lubitz leed aan psychische problemen.

Volgens de experts had een arts Lubitz twee weken voor de crash nog een behandeling in een ziekenhuis aanbevolen. De arts informeerde evenwel de luchtvaartautoriteiten niet. De experts pleiten dan ook voor een herziening van het medisch beroepsgeheim in dit soort zaken. "Er moeten duidelijker regels komen om vast te leggen wanneer het noodzakelijk is om het medische beroepsgeheim op te heffen", zei expert Arnaud Desjardins.

Uit het rapport blijkt dat Lubitz in de maand voor de crash naar zeven medische afspraken was geweest. De onderzoekers vonden ook bewijzen dat de copiloot al jaren met depressies worstelde en in de week voor de ramp op het internet informatie zocht over zelfmoord en over mechanismen om de cockpit af te sluiten.

De A320 van luchtvaartmaatschappij Germanwings was op weg van Barcelona naar Düsseldorf. Lubitz maakte van de tijdelijke afwezigheid van de piloot gebruik om zichzelf op te sluiten in de cockpit en het vliegtuig te pletter te laten storten in de Franse Alpen. Alle 150 bemanningsleden en passagiers kwamen daarbij om het leven.

Wijzigingen in de regels voor de cockpit bevelen de experts niet aan. De deuren moeten volgens BEA-baas Rémi Jouty gesloten blijven om terroristische aanslagen te vermijden. Vele maatschappijen hebben intussen een regeling ingevoerd om ervoor te zorgen dat er steeds een tweede persoon aanwezig is in de cockpit, aldus Jouty.

undefined

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234