Woensdag 28/10/2020

Opinie

Franse burgemeesters en N-VA hebben meer gemeen met de fundamentalistische man dan ze zelf doorhebben

Hasna El Maroudi.Beeld kos

Hasna El Maroudi is redacteur bij Joop.nl en columnist voor het feministische maandblad Opzij.

In Marokko zag ik vorig jaar voor het eerst vrouwen in wat men noemt een 'boerkini' op het strand. Ze wandelden wat langs de kust en speelden met hun kinderen in het water. Voorheen zaten moeders braaf onder parasols verstopt voor de zon, terwijl de pappa's met de kinderen in het ondiepe water poedelden. Soms bereidden de vrouwen de lunch voor, vaker nog staarden ze vanachter een zonnebril naar de zee waar man en kind zo heerlijk van genoten. 

Ik vroeg me altijd af wat er door zo'n vrouw heen moest gaan, kijkende naar die vrije zee, die alleen voorbehouden is aan kinderen en het mannelijk geslacht. Wat zou er voor zo'n vrouw nodig zou zijn om die hoofddoek af te rukken en ook lekker een duik te nemen? Om te roepen: 'Dag opgelegde normen over zogenaamde vrouwelijke zedelijkheid!' En: 'Dikke doei, gemeenschapsdruk!'

De 'boerkini' blijkt in ieder geval voor dat laatste een oplossing: het biedt de islamitische vrouw de mogelijkheid om ook eens te kunnen genieten van het water. Het geeft de islamitische vrouw wat meer bewegingsvrijheid.

Dat een aantal burgemeesters in Frankrijk besloten heeft over te gaan tot een verbod van het kledingstuk is echt onbegrijpelijk, om niet te zeggen absurd. Los van het religieuze aspect, denk ik dat het sowieso niet bepaald slim is wanneer de overheid de burger vertelt wat wel en wat niet gepast is qua badkleding. Ik kan prima zelf bepalen hoe naakt ik het strand op ga, of ik topless wil zonnen of vandaag toch liever mijn t-shirt aanhou. 

In dit geval is ook het achterliggende idee van de betreffende Franse burgemeesters nogal bedenkelijk. Het kledingstuk zou namelijk doen denken aan de islamistische terreuraanvallen van de afgelopen tijd. Met 'laïcité' - de godsdienstige neutraliteit - in de ene hand en de angst voor islamistisch terreur in de ander, wordt de vrouw gestraft voor iets waar ze niets mee te maken heeft. Het idee dat een vrouw die zich, ook op het strand, volledig bedekt wel fundamentalistisch zou moeten zijn, is onjuist. Wat dat betreft is de benaming van het kledingstuk belachelijk want die verwijst namelijk onterecht naar de boerka.

In België pleit nu ook de N-VA voor een verbod van de boerkini op Belgische stranden. Geïnspireerd door de zuiderburen, voegen de Vlaamse nationalisten een extra, vals, argument aan de discussie toe, namelijk dat van Verlichting, emancipatie en haat voor het Westen. Vrouwen die een boerkini dragen doen dat volgens de nationalisten namelijk óf omdat het ze wordt opgelegd, óf omdat ze zich willen afzetten tegen 'onze waarden'. Zie daar het probleem: de N-VA ziet deze vrouwen niet als onderdeel van België. Bij de gratie van de nationalisten en alleen onder de voorwaarden van vrijheid, zoals opgesteld door de nationalisten, mag de gesluierde moslimvrouw bestaan.

"Wanneer iemand een hoofddoek, boerka of een boerkini draagt uit verplichting of omdat ze zich afzet tegen onze waarden, dan heb ik daar een fundamenteel probleem mee", zegt Louis Ide, Algemeen Secretaris van de N-VA. Ik zou daar tegenover willen stellen dat onze vrije westerse waarden pas in het geding komen wanneer iemand een hoofddoek of een boerkini niet draagt, omdat onze zogenaamde waarden van superioriteit iemand die keuzevrijheid ontneemt. Tel daarbij op dat het bedrieglijk is om de boerka in hetzelfde rijtje te scharen als de hoofddoek of de boerkini.

Boerkini ≠ boerka + bikini

De boerka is een gewaad dat door streng islamitische vrouwen wordt gedragen, al dan niet uit vrije wil. Het hele lichaam dient bedekt te worden: ook handen, voeten en het gezicht. De boerka maakt van de vrouw een schim. Een wezen dat weliswaar op de wereld is, maar buitenshuis niet mag bestaan. Een vrouw die een boerka draagt, zal nooit een boerkini (mogen) dragen. Een vrouw die een boerka draagt leeft in gevangenschap. Ze is eigendom van haar man, haar vader, haar broer of de gemeenschap. 

De boerkini-draagster kan iedere doorsnee hoofddoekdragende moslima zijn. Het is de jonge vrouw achter de kassa in de supermarkt, de moeder van je dochters beste vriendinnetje in de klas. Het enige dat een verbod op een boerkini doet is ervoor zorgen dat deze meisjes en vrouwen niet meer in zee zullen zwemmen. Het idee van een fundamentalistische moslima die zich in een boerkini hijst om te midden van half naakte lichamen de zee in te duiken, is zo lachwekkend dat ik me toch echt afvraag waar de fuck de Franse autoriteiten zich mee bezighouden. Wie adviseert die mensen? Fundi's gaan a priori niet naar het strand en al helemaal niet naar een publiekelijk strand waar ze geconfronteerd worden met andermans 'onzedelijkheid'.

In Frankrijk voert men al langer een discussie over de hoofddoek. Op openbare scholen geldt sinds 2004 een verbod op religieuze kleding, de huidige premier, Manuel Valls staat bekend als een voorstander van het verbod op de hoofddoek op universiteiten. Valls zou het ding het liefst overal verbieden. Sinds 2011 is de niqab op alle publieke plekken verboden. Onder het mom van secularisme, wordt beetje bij beetje een einde gemaakt aan de godsdienstvrijheid. Voor vrouwen. 

Want de mannen zijn hier niet de dupe van, het zijn de vrouwen die in hun bewegingsvrijheid worden beknot. En de grap is: uiteindelijk zal het alleen maar leiden tot een grotere splijtzwam in een samenleving die toch al verdeeld is. Een verbod op de boerkini leidt namelijk alleen maar tot het 'zie je wel ze moeten ons niet'-argument, een voor islamisten uitstekend hulpmiddel om medestanders te rekruteren.

Het streven lijkt te zijn om de vrouw uit de hoofddoek te emanciperen, maar wie dat wil bereiken zal toch echt andere stappen moeten nemen. De hoofddoek is het probleem niet, het is een symptoom van een patriarchaal geloof, waarin mannen zichzelf de vrijheid van de wereld gunnen en de vrouw helemaal niets. Dat is precies wat er mis is met het verbod op de boerkini: dat kleine beetje vrijheid dat de vrouw zichzelf gunt om te kunnen zwemmen in de zee, om te kunnen ervaren hoe het voelt om door een golf meegenomen te worden, wordt van haar afgepakt. Men gunt de islamitische vrouw geen enkele vrijheid. Wat dat betreft hebben de burgemeesters en de N-VA toch meer gemeen met de fundamentalistische man dan ze zelf doorhebben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234