Woensdag 28/10/2020

Franse bourgeoisie versus Spaanse levenslust

In Les femmes du sixième étage wordt het leven van een conservatief koppel totaal verstoord door een stel levenslustige Spaanse meiden. Het contrast tussen die twee werelden is dan ook de spil van deze sociale komedie.

In moderne grootsteden leven de bewoners boven of onder, maar vooral naast elkaar. In deze vrolijke komedie was dat anno 1962 ook reeds het geval in de Franse hoofdstad. In een chique appartementsgebouw resideert zaakwaarnemer en überbourgeois Jean-Louis Joubert (Fabrice Luchini) met zijn vrouw Suzanne (Sandrine Kiberlain). De zesde etage uit de titel wordt bewoond door een bont allegaartje Spaanse vrouwen, die als meid of huishoudster voor de andere bewoners van het gebouw werken. Alhoewel ze dus allemaal in feite onder hetzelfde dak wonen, betreft het hier twee totaal verschillende werelden. Zo is Jean-Louis nog nooit op die verdieping geweest, terwijl zijn familie toch al sinds drie generaties in dat gebouw woont.

Daar komt verandering in wanneer de Franse meid van Jean-Louis en Suzanne het plots voor bekeken houdt en het echtpaar uit de huishoudelijke nood wordt geholpen door Maria (Natalia Verbeke), het net in Parijs gearriveerde nichtje van een van die Spaanse dienstmeiden.

Alhoewel een deel van de humor in Les femmes du sixième étage geïnspireerd wordt door de evidente klassentegenstellingen van de diverse personages, is de politieke satire veeleer mild en wordt er - met succes - meer ingezoomd op het contrast tussen dat stijve Franse bourgeoisleven en de uitbundige levenslust van het Spaanse dienstpersoneel. Een typisch voorbeeld: de montage van huishoudelijke taken - strijken, stofzuigen, bedden opmaken - gebeurt op de muziek van het ‘Itsy Bitsy Teeny Weeny Yellow Polka Dot Bikini’-liedje van Dalida.

De ‘brug’ tussen beide werelden wordt gemaakt door Jean-Louis, die zich voordien blijkbaar niet eens realiseerde hoe saai en voorspelbaar zijn brave, burgerlijke bestaan eigenlijk was. De doorgaans nogal nerveus acterende Fabrice Luchini heeft voor deze vertolking de juiste, eerder ingehouden toon van bijna kinderlijke verwondering gevonden, waardoor de film met zijn verfrissende joie de vivre meteen ook de uitstraling van een prettig sociaal sprookje krijgt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234