Dinsdag 18/06/2019

Franse auto's zijn de weg kwijt

Renault kan de schade nog enigszins beperken, maar Peugeot en Citroën zinken helemaal weg in het moeras. Terwijl de Duitse automerken record na record breken, zit de Franse autosector in een diepe crisis.

Hoe maak je een nooit eerder vertoond negatief resultaat bekend en straal je tegelijk geloof in de toekomst uit? Dat was het dilemma waarvoor PSA-directeur Philippe Varin zich deze week gesteld zag. PSA Peugeot Citroën, de op een na grootste autofabrikant van Europa, heeft over 2012 een historisch verlies geboekt van 5 miljard euro. In 2011 werd nog 588 miljoen euro winst gemaakt. Het verlies komt vrijwel geheel voor rekening van de sterk teruglopende verkoop in Europa.

Geflankeerd door een Citroën DS3 Cabrio ter linker- en een Peugeot 208 GTI ter rechterzijde probeerde Varin in het Parijse hoofdkwartier van de firma alle aandacht naar de toekomst te verleggen. Vanaf nu zal het namelijk alleen maar crescendo gaan met Peugeot en Citroën.

De kosten zijn al met 1,2 miljard euro teruggebracht, de voorraden zijn kleiner, er is afscheid genomen van diverse bezittingen, de productie is gestroomlijnd en de samenwerking met GM verloopt steeds beter. De eerste resultaten zijn er al: de Peugeot 208 was in december in Europa de best verkochte auto in zijn segment, de hybrides nemen de tweede plaats in op de Europese markt. Ook geruststellend: in 2013 worden zeventien modellen gelanceerd en PSA heeft nog steeds financiële reserves ter waarde van 10 miljard euro.

Allure en emotie

Allemaal goed nieuws dus. En toch is er dat enorme verlies dat moet worden verklaard. Vooral in Zuid-Europa ging de verkoop hard onderuit: in Italië met 21 procent, in Frankrijk 13 procent en in Spanje met 15 procent. Het marktaandeel liep terug van 13,3 naar 12,7 procent. In China daarentegen groeide het marktaandeel naar 3,5 procent, wat vooral te danken is aan de Peugeot 308 en de Citroën C4. Maar dat is te weinig. PSA betaalt de tol voor zijn te sterk op Europa gerichte strategie.

De groep wil het tij keren door de merken anders te positioneren. Peugeot moet 'allure, emotie en veeleisendheid' uitstralen. En ook zustermerk Citroën wordt opgefrist.

De modellen van Citroën C zijn 'eenvoudig, menselijk en slim'. Varin: "Denk niet aan veel vermogen, wel aan een heel goede verhouding tussen prijs en kwaliteit en aan zuinigheid in het gebruik." De Citroen DS-reeks moet dan weer 'innovatie, luxe en een Parijs' levensgevoel' uitstralen. Dat Citroën daarmee in twee segmenten uiteenvalt, is volgens Varin geen probleem. "In het verleden was dat met de DS en de 2CV ook zo." In China worden de DS-modellen al als een apart merk verkocht.

Uit de rode cijfers

PSA vertegenwoordigt tweederde van de Franse auto-industrie. Op de vraag of produceren in Frankrijk financieel haalbaar is, gaf Varin geen eenduidig antwoord. Een Peugeot 208 van de Franse fabriek is 700 euro duurder dan eenzelfde auto uit Slowakije. Het verschil wordt bepaald door de arbeidskosten. Peugeot maakte vorig jaar bekend dat 8.000 arbeidsplaatsen verdwijnen en dat de vestiging in Aulnay-sous-Bois wordt gesloten. Daar voeren de vakbonden al weken fel actie. De vraag is of het bij Aulnay zal blijven.

Eind december moest de Franse overheid een bankgarantie van 7 miljard euro afgeven voor PSA Finance, de bank van het concern die het mogelijk maakt auto's op krediet te kopen. Het goede nieuws voor PSA is dat de Europese Unie die garantie deze week goedkeurde.

Triest

Ook Renault heeft in 2012 door de crisis op de Europese automarkt zijn winst zien afkalven, maar is er wel in geslaagd om uit de rode cijfers te blijven. De winst daalde vorig jaar met 15,3 procent tot 1,77 miljard euro. Daarin zit wel een eenmalige opbrengst van 924 miljoen euro vervat verbonden aan de verkoop van een belang in de Zweedse groep AB Volvo. De operationele winst daalde tot slechts 122 miljoen euro, waar dat in 2011 nog 1,24 miljard euro was. De omzet daalde met 3,2 procent tot 41 miljard euro.

Voor dit jaar verwacht Renault dat de Europese automarkt met 3 procent zal achteruit gaan. Desondanks rekent Renault, dat minder afhankelijk is van Europese consumenten dan zijn Franse rivaal PSA Peugeot Citroën, op een toename van zijn verkoop dit jaar. Renault kan nog rekenen op haar Roemeense budgetmerk Dacia en haar alliantie met het Japanse Nissan.

"Als je de opulente Duitse autobouwers niet meerekent, dan zien de balansen van de Europese autobouwers er eerder triest uit", concludeert het adviesbureau Bernstein. "Renault heeft nog de meest solide financiën van de niet-Duitse constructeurs, maar ook haar balans is alles behalve superieur."

Renault en PSA hopen hun concurrentiekracht te verhogen door flexibeler arbeidsvoorwaarden in te voeren in de Franse fabrieken. Maar daar moeten nog taaie onderhandelingen met de vakbonden over gevoerd worden. Renaultbaas Carlos Ghosn en PSA-topman Philippe Varin verklaarden zich beiden bereid om een deel van hun loon in te leveren als geste naar hun personeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden