Donderdag 20/01/2022

Frans bedrijf graveert oesters in strijd tegen namaak

Wie op oesters een gegraveerde 'G' ziet staan, weet dat hij er koopt van het prestigieuze Franse merk Gillardeau. Het bedrijf investeerde liefst 5 miljoen euro in het 'keurmerk', om namaak tegen te gaan. Gillardeau ziet door namaak jaarlijks 15 à 20 procent van zijn omzet door de neus geboord. "Klanten zijn bereid om tot 9,8 euro per stuk te betalen in pakweg een groot Parijs restaurant. Ze verwachten dan wel onze typische, gebogen vorm, veel vlees en de speciale witte kleur. Niet een banale oester die tegen dezelfde prijs verkocht wordt", klinkt het in de Franse krant Le Figaro. Om ervoor te zorgen dat wie een Gillardeau koopt altijd de beste lekkernij krijgt, heeft het bedrijf een ingenieur ingeschakeld die ook bankbiljetten beveiligt tegen valsmunterij. Door een 'G' te graveren op de schelp van de oester, hopen ze nu de oplossing te hebben gevonden. "Het is een natuurlijk proces dat op geen enkele manier de kwaliteit aantast", klinkt het.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234