Zaterdag 23/01/2021

Frankrijk wint nog eens de Palme d'or

Gebroeders Luc en Jean-Pierre Dardenne in Cannes bekroond voor het beste scenario

Het is meer dan twintig jaar geleden dat een Franse film in Cannes met de hoogste eer bekroond werd. Met Entre les murs, een film die zich grotendeels in een klaslokaal afspeelt, heeft regisseur Laurent Cantet de vloek doorbroken. De Dardennes vielen voor de vierde keer op rij in de prijzen.

door Jan Temmerman

CANNES l Het filmfestival van Cannes kan van vele zaken beschuldigd worden, maar zeker niet van overdreven chauvinisme wat de erelijst betreft. Daarover wordt dan ook (niet toevallig) door een internationale jury beslist. De laatste keer dat een Franse film met de Palme d'or gelauwerd werd, dateert inmiddels van 1987. Dat was toen Sous le soleil de Satan van regisseur Maurice Pialat. Dat bleek op de koop toe een zeer controversiële prijs, want de bekendmaking werd in de zaal op luid gefluit en gejoel onthaald, waarna prijswinnaar Pialat rustig naar voor stapte en op die publieke afkeuring reageerde met de sarcastische mededeling: "Ik heb ook een bloedhekel aan jullie."

Dat was dit jaar wel enigszins anders. De jurybeslissing, die volgens voorzitter Sean Penn unaniem was genomen, kreeg een ovationele ontvangst. Omdat Entre les murs helemaal op het einde van de competitie vertoond werd, had de film van regisseur Laurent Cantet niet eens de kans om zich in het geruchtencircuit van Cannes een reputatie als 'palmabele' film op te bouwen. De bekroning kwam dus enerzijds als een verrassing, maar kon anderzijds op grote instemming reken.

Entre les murs is gebaseerd op het gelijknamige boek van François Begaudeau, over zijn ervaringen als leraar Frans in een middelbare school ergens in Parijs. Niet echt een probleemschool, maar wel een college met een zeer gemengde, zogenaamde 'black-blanc-beur'-populatie. In de film speelt Begaudeau zijn eigen rol als gedreven leraar Frans, die geconfroneerd wordt met adolescenten die zich wel eens hardop afvragen wat ze in hun verdere leven met al die saaie kennis over de 'imparfait du subjonctif' moeten aannvangen.

Het resultaat is een boeiende 'tranche de vie' over onderwijs en samenleving, waarin pertinente vragen worden gesteld en beide kanten in hun waardigheid worden gelaten. Meteen na de bekendmaking liep zowat de hele cast van Entre les murs uitgelaten het podium op. Nog nooit heeft er bij de uitreiking van de Gouden Palm zoveel jong geweld/talent in de schijnwerpers gestaan.

Bij het begin van deze 61ste editie had juryvoorzitter Sean Penn laten weten dat hij voor het palmares op zoek wilde gaan naar het werk van filmmakers die hun vinger aan de pols van de wereld in het algemeen en hun eigen samenleving in het bijzonder hielden. Hij werd dit jaar door de competitiefilms op zijn wenken bediend, en dat is dus ook aan het mooie, uitgebalanceerde palmares te merken. Met hun prijs voor Le silence de Lorna hebben de gebroeders Dardenne een toch wel zeer opmerkelijk, want foutloos parcours afgelegd. Vier films na elkaar in competitie en vier keer mochten ze met een prijs naar huis: twee Palmen, eenmaal beste acteur en nu dus beste scenario.

Ook de Italiaanse film maakt een sterke comeback. Beide competitiefilms kregen een prijs. Voor Il Divo van Paolo Sorrentino, over de even omstreden als mysterieuze en machtige politicus Giulio Andreotti, was dat de Prix du Jury. Van zijn kant kreeg Matteo Garrone de Grand Prix du Jury voor zijn ontluisterende maffiakroniek Gommora.

De Turkse cineast Nuri Bilge Ceylan werd gelauwerd als beste regisseur voor zijn film Three Monkeys/Uç Maymun over een politicus die een verkeersongeval veroorzaakt, maar zijn chauffeur vraagt (tegen betaling) de schuld op zich te nemen. De film onderzoekt de impact van deze 'transactie' op het huwelijks- en familieleven van de chauffeur in kwestie. Ook de beide vertolkingsprijzen vielen in goede aarde. De Braziliaanse actrice Sandra Corveloni uit de film Linha de passe van het duo Walter Salles en Daniela Thomas was weliswaar een verrassing, want die film spitst zich vooral toe op de avonturen van vier broers in Saõ Paulo. Maar Sandra Corveloni is wel degelijk zeer belangrijk, want zij speelt de rol van de moeder.

Meer verwacht was de bekroning van Benicio del Toro voor zijn vertolking van het titelpersonage in het epos Che van Steven Soderbergh. De jury besloot ook nog een speciale prijs voor de 61ste editie uit te reiken en deed dat ex aequo aan actrice Catherine Deneuve voor haar rol in de Franse film Conte de Noel en aan Clint Eastwood voor zijn regie van de thriller The Exchange. Die bekroning gold eigenlijk ook wel voor beider lange carrière.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234