Vrijdag 29/05/2020

Fotografen stappen in het licht

Jonge fotografen die in drie minuten hun project pitchen en het podium delen met toppers uit hun vakgebied. Sinds zes jaar is het dé succesformule van De donkere kamer in Nederland. Vanavond slaat het evenement voor het eerst zijn tenten op in Antwerpen.

Iedereen fotograaf? Geen medium is in ijltempo zo hyperbeschikbaar en alomtegenwoordig geworden als de fotografie. Dag en nacht produceren we via iPhone en iPad een pixelstroom die we via WhatsApp, Snapchat, Instagram, Tumblr of Facebook op de wereld loslaten. De impact van deze beeldenstorm op de fotografie als kunsttak is enorm.

Toch blijft de galeriewereld én het discours over fotografie vaak een besloten wereldje. "De meeste fotografie-evenementen in Vlaanderen zijn nogal museaal en intellectualistisch", zegt Kaat Celis van visueel projectagentschap Sluitertijd. "Dat is jammer voor wat je toch de meest laagdrempelige discipline van de beeldende kunst mag noemen."

Met de introductie van het "avondvullende live magazine" De donkere kamer (DDK) wil Celis nu bruggen slaan naar een breed fotohongerig publiek. "In Nederland maakt de formule van DDK al zes jaar furore. Het evenement bereikt jong en oud, met driehonderd bezoekers per avond en vijf edities per jaar." Celis, tussen 2012 en 2015 fotochef bij deze krant, ging daarom praten met initiatiefnemers Lars Boering (directeur World Press Photo en Nederlandse Fotografenfederatie) en Edie Peters van onlinemagazine Photo Q. Of het concept de grens over mocht? "Dat was geen enkel probleem. Op voorwaarde dat ik het concept helemaal respecteerde." Celis haalde wel presentatrice Anna Luyten aan boord én verzamelde Vlaamse sponsoring.

Maar wat is precies de gouden greep van De donkere kamer, waarvan de eerste Belgische editie in Antwerpen vanavond al is volgeboekt? "DDK serveert telkens vier diepte-interviews", zegt Celis. "We houden het ritme hoog. Geen ellenlange exposés maar pittige gesprekken én een continue beeldenstroom. Zowel jonkies als gevestigde waarden komen aan bod, met alle segmenten van de hedendaagse fotografie. En Stijn Meuris brengt bijvoorbeeld een column van vijf minuten."

Hoogtepunt is het moment waarop drie jonge fotografen hun eigen project pitchen. Welgeteld drie minuten hebben ze om het aanwezige publiek voor zich te winnen. "Voor de 8 euro entreeprijs die iedereen betaalt, krijgt elke bezoeker acht muntjes. Vervolgens kun je tijdens de pauze stemmen op de fotograaf van je keuze. De getelde muntjes worden nadien weer in een cheque omgezet voor de winnaar. Die kan er zijn project mee financieren, een website bouwen of een reis mee maken."

DDK wil zo jong talent een duw in de rug geven. "In Nederland is dat gelukt met Sanne De Wilde, zij staat ook bij ons op het podium."

Magnum-fotograaf Carl De Keyzer, die in Antwerpen over zijn nieuwste boek Cuba La Lucha komt praten, was er in Nederland al eerder bij. En zag hoe intens DDK leeft. "Het is een happening, een totaalgebeuren, al maanden op voorhand uitverkocht. Het wedstrijdelement draagt zeer zeker bij tot het succes.

"Jonge fotografen moeten tegenwoordig vindingrijker zijn om hun plaats onder de zon te verwerven. Hoe onderscheid je je in het gigantische aanbod? Door te jagen op beurzen, grants en awards en actief te zijn op sociale media. Want er liggen minder mogelijkheden in magazines. Terwijl ik destijds toch al vroeg in een zetel zat. Toen ik een zekere reputatie opbouwde, belden de opdrachtgevers mij zélf op. Nu moet je als ambitieus fotograaf hamsteren en sprokkelen."

Detecteert Celis trends bij de massale, jonge inzendingen voor DDK? "Het ik, het individu en de eigen leefwereld staan voorop. Men vertrekt vanuit onverwerkte gevoelens, gezinspatronen, dromen of broer-zusrelaties. Terwijl een paar jaar geleden net de exotische reportagefotografie boomde met bijvoorbeeld Bieke Depoorter."

De Keyzer, die ook doceert aan het Gentse KASK, ziet het lichtjes anders: "De documentaire fotografie doet het nog altijd erg goed. Max Pinckers is er een uitgesproken exponent van. Ik zie ook veel fotografen in de weer gaan met dagboekachtige belevenissen. Zo heeft Vincent Delbrouck een grote impact."

Intussen kijkt Celis vooruit en staan er na Antwerpen drie nieuwe edities van DDK op stapel in Brussel, Gent en Genk. "Als dat een succes wordt, dan maken we écht een merk van De donkere kamer", lacht ze. Celis klopte ook al aan bij cultuurminister Sven Gatz (Open Vld). "Hij vond dat ik behoorlijk pionierswerk verrichtte. Steun zat er voorlopig nog niet in."

Volgende De donkere kamers: Brussel Bozar (Summer of Photography) 23 juni, Gent Ghuislainmuseum op 14 november, Genk C-Mine op 15 december. Tickets 8 euro, ddk-live.com of sltrtd.be. Het DDK-evenement vanavond is uitverkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234