Maandag 21/09/2020

Duitsland

Foto van Greta Thunberg in overvolle trein wekt wrevel bij de Deutsche Bahn

‘Op reis door Duitsland in overvolle treinen’, schreef Greta Thunberg bij haar foto. Beeld AP

Greta Thunberg mogen vervoeren, een openbaarvervoersbedrijf kan zich in het klimaatjaar 2019 toch geen betere reclame wensen, zou je denken. Maar de Deutsche Bahn leverde het dit weekend een heus Twittergevecht op met de gloednieuwe Time Person of the Year.

De 16-jarige die de afgelopen maanden twee keer per zeilboot de Atlantische Oceaan overstak, zat zaterdag gewoon in de trein, met haar vader, op weg naar huis van de Klimaattop in Madrid. Ze zaten op de grond, omringd door hun bagage, omdat de Duitse ICE waarmee de Thunbergs van de Alpen richting de Oostzee spoedden overvol was.

Zoals gewoonlijk twitterde Thunberg een foto. ‘Op reis door Duitsland in overvolle treinen’, schreef ze erbij. ‘En ik ben eindelijk op weg naar huis.’ Op de foto kijkt Thunberg dromerig naar buiten, alsof ze hoopte daar een eerste glimp van de besneeuwde Zweedse bossen op te vangen.

De meeste Duitse treinreizigers hebben zich weleens, letterlijk, in haar positie bevonden: zittend op het balkon of in het gangpad van een overvolle trein, soms urenlang. Dat blijkt ook uit de meer dan tienduizend reacties onder Thunbergs tweet. ‘Welkom in Duitsland’, schampert iemand. ‘Openbaar vervoer is hier een zooitje.’ Achter haar op de foto, oh ironie, nog wat reclame voor de nieuwste services van de Deutsche Bahn: comfort check-in en ‘de nieuwe board gastronomie.’

De ooit goede naam van de Deutsche Bahn is de afgelopen jaren nogal bezoedeld geraakt door een toenemend aantal vertragingen, verouderd materieel en vooral te volle treinen. De Deutsche Bahn gaat in eerste instantie dan ook in de verdediging: ‘We wensen Greta een goede reis naar huis en we werken hard aan meer treinen, verbindingen en zitplaatsen.’ De deemoed van de spoorwegen.

Maar toen kwam er nog een tweet, blijkbaar nadat er in de tussentijd contact was geweest tussen de persafdeling en het treinpersoneel. ‘Het was mooier geweest als je ook had verteld hoe aardig en competent je door ons team geholpen bent op je zitplaats in de eerste klas.’

Deze tweede tweet was natuurlijk voer voor het op Twitter goedvertegenwoordigde kamp van de Greta-haters en klimaatsceptici. Insinueerde de Bahn dat Thunberg hier fake news verspreidde? Het leek er wel op. ‘Thanks Greta, for great fakes’, luidt een van de wederom duizenden honende reacties.

Maar een volgende tweet uit het Thunberg-kamp, die later door de Deutsche Bahn werd bevestigd, verschafte duidelijkheid. ‘Onze trein werd in Bazel uit het verkeer genomen. Dus zaten we op de vloer in twee verschillende treinen. Bij Göttingen kregen we weer een zitplaats. Dit was natuurlijk geen probleem, en ik heb nooit gezegd dat dat zo was. Overvolle treinen betekent dat de vraag naar treinreizen hoog is!’

Een duidelijke pr-overwinning voor Thunberg, oordeelden de Duitse media maandag. Voor de Deutsche Bahn zit er wel een tragiek in het voorval: toevallig maakte het openbaarvervoerbedrijf afgelopen vrijdag het grootste investeringsprogramma uit zijn geschiedenis bekend, 12 miljard wordt er de komende jaren in het Duitse spoor gestoken. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234