Maandag 27/06/2022

NieuwsMobiliteit

Fossiele brandstoffen domineren nog steeds autoreclame

null Beeld Opel
Beeld Opel

Drie op de vier autoadvertenties promoten nog altijd voertuigen op fossiele brandstoffen. Greenpeace België hekelt die hypocrisie en eist een verbod.

Lieven Desmet

Greenpeace België analyseerde 686 onlineadvertenties van Volkswagen, Peugeot, Opel, BMW, Renault, Mercedes en Ford en vergeleek ze met de zelfverklaarde klimaatambities van deze autofabrikanten. Drie op de vier advertenties promoten nog steeds voertuigen op fossiele brandstoffen. De industrie volhardt zo in haar gewoonte om ambitieuze klimaatactie uit te stellen.

“De auto-industrie, die verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, stelt haar eigen winsten nog steeds koppig boven het klimaat”, verklaart Joeri Thijs, expert mobiliteit bij Greenpeace België. “Uit onze analyse blijkt dat de meeste autofabrikanten er nog steeds naar streven om nog zoveel mogelijk fossiele auto’s te verkopen, ook al doen ze in het openbaar graag statements over hun - nog steeds ontoereikende - ambities voor de elektrificatie van hun wagenpark.”

De Facebook- en Instagram-advertenties van oktober 2021 tot december 2021 werden geanalyseerd. Benzine- en dieselauto’s zijn nog steeds goed voor gemiddeld 49 procent van alle advertenties. Met de hybrides erbij, volgens Greenpeace “een valse en vervuilende oplossing”, komt de teller op 76 procent.

Joeri Thijs: “De elektrificatie van een krimpend wagenpark is een deel van de oplossing om tot een klimaatvriendelijke mobiliteit te komen. Maar als we afgaan op hun marketingstrategie, lijken de autofabrikanten hier geen haast bij te hebben.”

Greenpeace heeft in 2021 een grootschalige Europese petitie gelanceerd om op te roepen tot een verbod op reclame voor fossiele brandstoffen. De petitie heeft intussen al meer dan 130.000 handtekeningen verzameld. (LID)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234