Vrijdag 02/12/2022

Fors minder verkeersdoden in Wallonië

‘Chauffeurs geven het eigen rijgedrag op als voornaamste oorzaak van ongevallen’, zegt Maarten Matienko van VAB. ‘Daarom moeten we, meer nog dan in infrastructuur, blijven investeren in preventie en controle.’

In 2008 gebeurden er 48.827 verkeersongevallen met doden en gewonden, een daling ten opzichte van 2007 met 2 procent. Het aantal verkeersslachtoffers daalde tot 65.381. Alles samen zijn in 2008 bij verkeersongevallen 944 doden gevallen, een daling met 11,9 procent tegenover 2007 (1.071). Het is de eerste keer in 43 jaar dat er minder dan 1.000 doden vielen bij ongevallen. De cijfers werden gisteren vrijgegeven door de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie van de federale overheidsdienst Economie. Die omvatten de ongevallen met doden of gewonden op de openbare weg die door de politie en het parket zijn opgetekend.Wat opvalt, is een groot verschil tussen de gewesten. De daling van het aantal dodelijke ongevallen zette zich het sterkst door in het Waalse gewest, van 479 in 2007 naar 374 in 2008. In Vlaanderen was de daling iets minder uitgesproken (van 498 naar 462), in het Brussels Gewest was er zelfs sprake van een lichte stijging (29 naar 33).Volgens verkeersspecialist Mark Keppens is er geen eenduidige verklaring voor de stijging van het aantal dodelijke ongevallen in Brussel. “Het gaat om een erg klein verschil met het jaar daarvoor”, aldus Keppens. “Voorgaande jaren is het aantal steeds gedaald, en 33 is nog steeds een verbetering in vergelijking met het jaar 2000, toen er nog 42 dodelijke ongevallen waren.” De sterke daling in Wallonië heeft volgens Keppens veel te maken met de recente aandacht van de Waalse beleidsmakers voor verkeersveiligheid. De Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid heeft een aantal doelstellingen in cijfers gegoten. In 2010 zou België minder dan 750 verkeersdoden moeten tellen, in 2015 minder dan 500. “Vlaanderen heeft al langer een ambitieus plan om het aantal verkeersdoden terug te dringen, hoofdzakelijk gebaseerd op preventiecampagnes en politiecontroles”, zegt Keppens. “Wallonië is echter pas recent in gang geschoten, en plukt nu de eerste vruchten van dat nieuwe beleid.”

Meer preventie en controle

De meeste verkeersgebruikers geven het eigen rijgedrag op als de grootste verklaring voor ongevallen. “Dat wil zeggen dat er, meer nog dan in infrastructuur, verder geïnvesteerd moet worden in preventie en controle”, zegt Maarten Matienko, directeur van VAB. “Daarom kondigt de politie bijvoorbeeld ook aan dat de BOB-campagne tijdens de eindejaarsfeesten extra streng zal zijn. Dat alleen al is een efficiënt afschrikmiddel voor dronken chauffeurs.” Ook Hajo Beeckman van Verkeerscentrum Vlaanderen erkent het nut van de maatregelen. “Toch zou het interessant zijn om te onderzoeken hoe groot de impact is van een bepaalde maatregel op het aantal verkeersslachtoffers”, zegt hij. “Nu valt dat onmogelijk te bepalen.”

Te trage daling

Ondanks het hoopvolle cijfer vinden vzw’s die zich inzetten voor (kindvriendelijke) verkeersveiligheid, zoals Zebra en vzw Ouders van Verkeersslachtoffers, dat de daling van het aantal verkeersslachtoffers in Vlaanderen nog te traag gaat. Dat heeft volgens Matienko alles te maken met het complexe Belgische wegennet. “We hebben relatief weinig snelwegen”, zegt hij. “En des te meer gewestwegen die door bebouwde kommen lopen. Op die wegen is het risico op ongevallen en slachtoffers groter omdat de situatie er complexer is. Er zijn zowel fietsers, voetgangers als auto’s, er zijn kruispunten, verschillende snelheidszones en vluchtheuvels. De combinatie van al die factoren is een pak onveiliger dan de eenvoud van een snelweg.”Dat wordt ook bevestigd door de cijfers van de FOD. In België gebeuren de meeste ongevallen in de bebouwde kom (27.783), al kennen ze vaker een goede afloop (iets meer dan 250 doden). Buiten de bebouwde kom gebeurden slechts 20.989 ongevallen, zo’n 600 personen lieten er het leven bij. Ter vergelijking: op de snelweg gebeurden 3.857 ongevallen, met 139 doden.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234