Donderdag 09/04/2020

Energie

Fors meer klachten over energieleveranciers

Beeld getty

De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. Dat melden De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad.

Recente cijfers van de Ombudsdienst voor Energie leren volgens de kranten dat over energieleverancier Essent dit jaar de meeste klachten zijn binnengelopen. Essent kreeg een hele rist opmerkingen over deur-aan-deurverkoop. “De verkopers hielden mensen onder meer voor dat ze een tevredenheidsenquête ondertekenden, terwijl het in werkelijkheid om een contractvoorstel ging”, zegt energieombudsman Eric Houtman. Volgens hem zijn vaak bejaarden of mensen die het niet breed hebben daarvan het slachtoffer.

Houtman stelt ook vast dat de telefonische verkoop terug is van weggeweest. Vooral Engie Electrabel loopt daarmee in de kijker. Het heeft afspraken met prijsvergelijkers die consumenten opbellen en hen naar een contract van Electrabel proberen te leiden, vertelt de ombudsman. Ook die praktijk leidt tot veel klachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234