Energie
Fors meer klachten over energieleveranciers
De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. Dat melden De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad.
Recente cijfers van de Ombudsdienst voor Energie leren volgens de kranten dat over energieleverancier Essent dit jaar de meeste klachten zijn binnengelopen. Essent kreeg een hele rist opmerkingen over deur-aan-deurverkoop. “De verkopers hielden mensen onder meer voor dat ze een tevredenheidsenquête ondertekenden, terwijl het in werkelijkheid om een contractvoorstel ging”, zegt energieombudsman Eric Houtman. Volgens hem zijn vaak bejaarden of mensen die het niet breed hebben daarvan het slachtoffer.
Houtman stelt ook vast dat de telefonische verkoop terug is van weggeweest. Vooral Engie Electrabel loopt daarmee in de kijker. Het heeft afspraken met prijsvergelijkers die consumenten opbellen en hen naar een contract van Electrabel proberen te leiden, vertelt de ombudsman. Ook die praktijk leidt tot veel klachten.