Zaterdag 19/10/2019

Formule 1

Formule 1 zit nog niet in Chinese harten

Daniel Ricciardo tijdens diens ererondje na het winnen van de Chinese grand prix voor lege tribunes. Beeld Getty Images

De GP in Sjanghai stond bol van de pittige duels en positiewissels. Daniel Ricciardo triomfeerde na een "bangelijke race". Toch kan formule 1 de Chinezen weinig boeien. Voorlopig toch.

Sinds mensenheugenis vormen Chinezen de talrijkste bevolkingsgroep in de wereld, maar nooit reed een Chinees een formule 1-race. Tegen autosport wordt vreemd aangekeken in het land van tafeltennis, badminton en basketbal.

Toch vond gisteren in Sjanghai alweer de vijftiende GP van China plaats. Als het aan de Amerikaanse F1-eigenaar Liberty Media ligt, komen er nog veel races bij. Het liefst meerdere keren per jaar. De Amerikanen zien de 1,4 miljard Chinezen als een gigantische, onontgonnen markt. De Nederlands-Chinese coureur Ho-Pin Tung (35) begrijpt dat wel. "Autosport staat in China in kinderschoenen. Er is ontzettend veel potentie."

Tung heeft wel een advies aan de formule 1: houd rekening met de unieke Chinese sportbeleving. "Je moet daar vooral geduld hebben, goodwill kweken."

Tung is al een decennium een succesvolle autosporter. In 2003 was hij tijdens een test voor Williams de eerste Chinees die een F1-auto bestuurde. In 2010 lonkte bij het formule 1-team van Renault een nieuwe kans, maar Tung crashte tijdens een race in opstapklasse GP2. Hij brak een ruggenwervel. "Ik zag thuis op de bank hoe mijn vervanger naar het podium reed. In de formule 1 is stilstand meer dan achteruitgang. Altijd staan er anderen klaar je plek over te nemen."

'Het aantal sportauto's in Sjanghai of Peking is onvoorstelbaar hoog. Dat is een eerste stap' Ho-Pin Tung, Chinese autocoureur Beeld Photo News

Groeiende investeringen

Tung ziet de interesse voor autosport toenemen in het land. Met name omdat de Chinese overheid investeert in autotechnologie. "De regering zet zwaar in op de ontwikkeling van elektrische auto's en kunstmatige intelligentie op de weg. Veel steden leggen grote autotechnologieparken aan, inclusief circuits."

Daarnaast sluit autosport steeds beter aan bij de belevingswereld van de gemiddelde Chinees. Tung: "Het aantal sportauto's in steden als Sjanghai of Peking is onvoorstelbaar hoog. Chinese vrienden vragen me of ik hun zoon kan helpen met karten. Dat zijn de eerste stappen. Mensen met een passie voor autosport, die dat overbrengen naar een nieuwe generatie."

Formule 1 zit nog niet in het hart van de meeste Chinezen, bleek gisteren tijdens de race. Lange, rode tribunes met plaats voor tienduizenden toeschouwers waren compleet leeg. De raceklasse kreeg een flinke klap nadat de vorige F1-eigenaar Bernie Ecclestone de uitzenddeal met staatszender CCTV had verscheurd. De klasse verloor daarmee honderden miljoenen kijkers.

Een van de eerste besluiten van de nieuwe Amerikaanse eigenaren vorig jaar was het aanhalen van de banden met CCTV, waardoor de race voor het eerst in vijf jaar weer integraal in Chinese huiskamers te volgen was. Een belangrijke zet voor de zichtbaarheid van formule 1 in China. De volgende stap zou de eerste Chinese formule 1-coureur kunnen zijn.

Dat lijkt een kwestie van tijd. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso kondigde vorige week aan in de komende vijf jaar veertig kartcircuits aan te leggen in China. De beste formule-1-coureurs zijn begonnen met karten. Zijn missie: "De eerste Chinese wereldkampioen vinden", zei Alonso op Instagram.

Maar als de Amerikaanse F1-eigenaren echt structureel voet aan de grond willen krijgen, moeten ze in het hoofd van de Chinese sportkijker kruipen. Die volgt sport bijvoorbeeld allang niet meer via alleen televisie, stelt Tung. "We horen vaak dat diensten als Facebook en Twitter lastig toegankelijk zijn in China, maar voor alles is een equivalent. Ze kijken voortdurend op hun telefoons en streamen alles."

Het is in China niet vreemd als mensen na de start van een race vertrekken van het circuit, omdat het spectaculairste gedeelte van de wedstrijd dan achter de rug is. De race wordt thuis uitgekeken. Tung: "Probeer die sportbeleving vooral te begrijpen en niet te veranderen."

GP van China (Sjanghai)

1. Daniel Ricciardo (Aus/Red Bull)

305,066 km in 1u35:36.380

2. Valtteri Bottas (Fin/Mercedes)op 8.894

3. Kimi Räikkönen (Fin/Ferrari)9.637

13. Stoffel Vandoorne (Bel/McLaren)49.373

WK-stand

1. Sebastian Vettel (Dui)54 ptn

2. Lewis Hamilton (GBr)45

3. Valtteri Bottas (Fin)40

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234