Zaterdag 15/08/2020

Formule 1-piloten oefenen bochten circuits in racegame

Virtual Battlespace 2 is niet de eerste toepassing waarin een videogame wordt gebruikt als simulatieomgeving voor trainingen in het echte leven. Games als Flight Simulator X worden door hobbypiloten gebruikt om hun volgende sportvlucht in te oefenen, en heel wat racegames worden gretig gespeeld door echte racepiloten. Dat komt in de eerste plaats omdat de gamefabrikanten een steeds realistischere virtuele omgeving in hun spel inbouwen, die ook beter en beter gelijkt op de fysieke omgeving.Heel wat Formule 1-piloten spelen bijvoorbeeld buiten het seizoen de officiële Formule 1-game om alvast de bochten in het circuit te herhalen. Voor de meeste racegames worden de circuits namelijk tot op de halve meter juist nagemaakt, en ontwerpers van de gamefabrikant brengen soms dagen door op het circuit om alles na te meten en te fotograferen.Omgekeerd werkt het echter ook: voor de ontwikkeling van het racespel Forza Motorsport 3 deed de fabrikant bijvoorbeeld een beroep op echte racepiloten om het virtuele parcours nog realistischer te maken. “Piloten kennen meestal niet enkel de bochten uit het hoofd, maar weten ook elke oneffenheid in het circuit liggen”, zegt hoofdproducer Dan Greenwalt van Forza Motorsport 3. (RMe)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234