Zondag 05/12/2021

Formule 1-circus goed voor jaaromzet van 3,4 miljard euro

BRUSSEL l Waarom Ferrari zo vaak wint in de formule 1? Omdat de Italianen het diepst in de vleespotten van Bernie Ecclestone mogen tasten. Dat is de belangrijkste conclusie uit een nieuw boek over de geldstromen in de snelste sport van de wereld: het circus van Ecclestone is goed voor een jaaromzet van 3,4 miljard. Euro, jawel.

De echte motor in de F1 is geen V8, maar geld. Het circus van Bernie Ecclestone is de voorbije decennia uitgegroeid tot een indrukwekkende geldmachine: in 2007 draaide de formule 1 een omzet samen van om en bij de 3,4 miljard euro. Dat staat te lezen in het boek Formula Money dat zopas is verschenen. Natuurlijk is het in de eerste plaats Bernie Ecclestone zelf die daar beter van wordt, maar ook de teams krijgen een flink stuk van de koek: 50 procent van de commerciële inkomsten, zoals televisierechten, reclame rond het circuit en het hele hospitalitygebeuren. Daarnaast kan Ferrari op een soort voorkeursbehandeling rekenen. Bovenop het rechtmatige aandeel uit de commerciële inkomsten kregen de Italianen in 2007 ook nog eens 33,3 miljoen dollar van Ecclestone: een derde van de 100 miljoen dollar die de F1-paus de Italianen in drie schijven betaalt omdat ze in 2005 een contract tekenden om tot en met 2012 in de formule 1 te blijven. Ecclestone beseft immers als niemand anders dat zijn winkel staat of valt met de aanwezigheid van Ferrari. Luca di Montezemolo, grote baas in Maranello, wist dat blijkbaar handig uit te spelen toen hij in 2005 front vormde met de andere constructeurs en dreigde een eigen kampioenschap op te starten. Uiteindelijk zwoer hij toch trouw aan Ecclestone. Of hoe Ferrari iets dieper in de vleespotten van Ecclestone mag tasten dan de andere teams.

Het handgeld van de F1-baas is natuurlijk niet de enige bron van inkomsten voor Ferrari. Zo gaf de titel bij de constructeurs vorig jaar nog eens recht op een bonus van 68,9 miljoen dollar. Daarbij komt dat het team van Räikkönen op de gulste sponsors kan rekenen: in 2007 werd in totaal zo'n 183 miljoen dollar op de rekening van de Italianen gestort. Een slordige 100 miljoen dollar kwam van Philip Morris, moederbedrijf van Marlboro. Ter vergelijking: samen krijgen de elf teams in de formule 1 per jaar zo'n 834 dollar aan sponsoring. Of hoe Ferrari met voorsprong het rijkste team is. En dus ook het grootste succes oogst. Want meer dan elders geldt in F1 de wet van de sterkste. Of rijkste.

De auteurs van het boek Formula Money groeven nog ander opmerkelijk nieuws naar boven over de financiën in de F1. Zo stond teambaas Flavio Briatore in 2006 op de loonlijst van Renault voor een slordige 11 miljoen euro. Dat is zelfs meer dan het basissalaris (dus geen rekening houdend met bonussen) dat Fernando Alonso toen kreeg als regerend wereldkampioen, om en bij de 7,8 miljoen euro. (JB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234