Dinsdag 22/09/2020

Formule 1 aast op beursgang

De formule 1 brengt weer spanning op het asfalt, maar achter de schermen woedt een oorlog. Met een inzet die niet in podiumplaatsen wordt gerekend, maar in miljarden. Bernie Ecclestone wil naar de beurs met zijn F1-circus maar moet eerst alle neuzen in dezelfde richting krijgen. Dat probeert hij op zijn eigen manier: ervoor zorgen dat iedereen in ruzie valt.

De kopstukken van de Formule 1 worden dit weekend allemaal in de paddock verwacht, hier in Shanghai. De teambazen uiteraard, maar ook Bernie Ecclestone - hij stuurde zijn kat naar Melbourne en Kuala Lumpur - en voorzitter Jean Todt van de Internationale Autosportfederatie. Al mag die laatste alleen aanschuiven als het over de kwestie Bahrein gaat, of het F1-circus daar nu wel of niet doorgaat op 22 april. Want in de andere dossiers, zoals de toekomst van de formule 1, wordt Todt straal genegeerd door Ecclestone. Tot grote ergernis van de Fransman, die zich niet kan permitteren om luid te morren: eigenlijk heeft de formule 1 de FIA niet nodig. Een sportreglement opstellen en toezien dat alles correct verloopt, dat kan iedereen.

Todt wordt dus niet om zijn mening gevraagd in het debat over de toekomst van de F1, dat weer rond de eeuwige vraag draait: hoe de centen verdelen? Hoofdaandeelhouder CVC Capital Partners, dat in 2006 de meerderheid van de aandelen verwierf maar Ecclestone als grote baas in het zadel hield, wil dat de handel zoveel mogelijk opbrengt. In ieder geval veel meer dan in 2011, toen een omzet van maar 1,2 miljoen euro werd gedraaid.

Dus moeten er nieuwe races komen in landen die zwaar betalen voor het circus: Rusland, Argentinië of Mexico zitten in de pijplijn en willen een veelvoud storten van de miezerige 14 miljoen euro die Francorchamps ieder jaar bij elkaar harkt. Maar er is meer. Om nog snel een hoop cash te genereren, wil CVC 20 procent van zijn aandelen naar de beurs brengen. Lees: aan het publiek en nieuwe investeerders verkopen. Dat zou gebeuren in Singapore, omdat sommige reglementeringen daar minder strikt zijn, en meteen 1,5 miljard dollar opbrengen.

Serieuze adder

Maar er zit een dikke adder onder het gras: de grote beursgang kan er alleen komen als de zogenaamde Concorde Akkoorden, die eind dit seizoen aflopen, worden vernieuwd. Die akkoorden bepalen hoe de inkomsten van de F1 procentueel worden verdeeld tussen de aandeelhouders en de teams, en dat huwelijkscontract vernieuwen is altijd een heikele oefening geweest. De vorige keer, in 2009, dreigden de teams ermee hun eigen competitie te beginnen zonder CVC en Ecclestone.

Die laatste is dat niet vergeten en hanteert nu een nieuwe strategie: niet allemaal samen onderhandelen, maar verdelen en heersen. In de eerste twee races van het seizoen daagde hij bewust niet op, maar liet vanuit Londen constant ballonnetjes op. Zoals toen hij twee weken geleden meldde dat de nieuwe akkoorden bijna rond waren met "alle belangrijke teams onder wie Ferrari en Red Bull." Bij Mercedes, dat helemaal niet akkoord was met de voorstellen van Bernie, werden na de auto's ook de gezichten grijs. Achter de schermen was zelfs even sprake van een klacht bij de Europese Commissie.

Het probleem van de teams is dat ze inderdaad geen front meer vormen, zo leep speelt de ondertussen 81-jarige Ecclestone het. Aan het ene team belooft hij meer geld (Red Bull, wordt gefluisterd...) en de grote baas van een ander team (Luca di Montezemolo van Ferrari?) belooft hij een plaats in de raad van bestuur van de F1. Het zijn maar een paar geruchten die welingelichte bronnen in de paddock rondstrooien, en ervoor zorgen dat de teams niet meer als één groep onderhandelen. Maar omgekeerd wordt het ook voor Ecclestone moeilijk om van alle teams afzonderlijk een handtekening onder verse Concorde Akkoorden te krijgen. En dat is nu precies wat hij nodig heeft om eindelijk eens aan die lucratieve beursgang te kunnen beginnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234