Woensdag 25/11/2020

Formeel briljante thriller over kapitaal en virtuele revolutie

nieuw

demonlover HHHII Regie: Olivier Assayas

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

De Franse regisseur/scenarist Olivier Assayas wordt door Kent Jones, een kenner van zijn werk, omschreven als misschien wel de enige filmmaker die de poëzie van het digitale tijdperk in al zijn gemene perfectie weet weer te geven en als de cineast met het meest hartstochtelijke mobiele oog van de moderne film. Wie eens wil proeven van die supervisuele rush moet zeker naar Demonlover, een formeel elegante postmoderne kosmopolitische cyberthriller, waarin Assayas, bekend door films als Paris s'éveille, L'eau froide, Irma Vep en Les Destinées sentimentales, een provocerende analyse brengt van de internationale financiële jetset en de trafiek van troebele seksuele en gewelddadige virtuele beelden die ons via het internet bereiken.

De aangename verrassing is dat deze radicale en bijzonder gestileerde industriële spionagefilm, met een kronkelige narratieve structuur en frenetiek camerawerk van Denis Lenoir, ook een fascinerende reflectie is over de complexiteit waarmee beelden ons bewustzijn beïnvloeden op het gevaar af dat alles uiteindelijk een 'beeld' wordt.

Het verbluffend vormgegeven Demonlover speelt zich af in een wereld van privé-jets, anonieme luxehotels en stijlvolle hightech kantoren in Parijs en Tokio. Centraal staat mol Diane de Monx (Connie Nielsen), een kille en mysterieuze vrouw die zich meedogenloos heeft opgewerkt tot de vertrouwelinge van Volf, de ceo van een multinational actief in de mode en de nieuwe media. Samen met de advocaat zonder scrupules Hervé Le Millinec en haar manipulerende assistente Elise (Chloë Sevigny) voert ze onderhandelingen over de overname van TokyoAnime, een studio gespecialiseerd in 3D-pornografische animatiefilms (hentaï). Mangatronics, het bedrijf waar Diane voor spioneert, en het Amerikaanse Demonlover zijn eveneens in een overname geïnteresseerd. Demonlover, onder leiding van de gemene Elaine (Gina Gershon), werkt echter ook met infiltranten en als Diane het nieuws ontdekt dat deze groep achter de illegale interactieve foltersite Hell Fire Club zit, gaan de grenzen tussen realiteit en virtualiteit langzaam vervagen (schitterend verbeeld). Demonlover werd vorig jaar in Cannes op een fluitconcert onthaald en dat is een hard verdict voor deze plastisch briljante en intense film, met een discrete, subliem interactieve score van Sonic Youth, over een amorele businesswereld gekenmerkt door perverse machtsrelaties, machinaties, verraad, vernedering, verleiding en vrouwelijke rivaliteit.

De enige schaduwzijde is dat Assayas, hij liet zich voor zijn cynische visie inspireren door de romans van Don DeLillo, naar het wrede en suspenserijke einde toe enigszins moraliserend en dubbelzinnig wordt (vooral in het tweede deel wordt de film het slachtoffer van wat hij wil aanklagen).

Toch blijft dit een prangende en verontrustend geformuleerde beschouwing over het alomtegenwoordige beeld en zijn verschillende voorstellingsvormen: van CNN tot pornofilms, van computerschermen met beursinformatie tot videomonitors in vliegtuigen met gewelddadige actiefilms, van visuele loops in nachtclubs tot publieke displays en pornografische manga's en snuff movies op het internet.

Prangende beschouwing over alomtegenwoordige beelden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234