Vrijdag 15/01/2021

Ford verkoopt Aston Martin aan Britse racekampioen

De Amerikaanse groep Ford verkoopt het favoriete automerk van James Bond aan een groep rond de ex- rallykampioen David Richards

Aston Martin is weer in Britse handen. De Amerikaanse groep Ford verkoopt het legendarische automerk, de favoriete wagen van James Bond, aan een groep investeerders rond de Britse voormalige racekampioen David Richards.

door Emmanuel Vanbrussel

Brussel l Het Britse consortium telt ruim 700 miljoen euro neer voor Aston Martin, dat ruim een half jaar in de etalage stond.

Behalve uit David Richards, eigenaar van de motorsportfirma Prodrive, bestaat het consortium uit de Amerikaanse Aston Martinliefhebber John Sinders en de financiële groepen Investment Dar en Adeem Investment uit Koeweit. Zij betalen 479 miljoen pond (703 miljoen euro) voor Aston Martin.

Met de verkoop komt een einde aan een zes maanden lange zoektocht naar een koper voor de luxeauto, die al twee decennia in het bezit was van Ford. De Amerikanen verdwijnen wel niet helemaal uit het bedrijf. Ze houden na afronding van de verkoop een minderheidsbelang ter waarde van 77 miljoen dollar in Aston Martin.

Over de kandidaat-kopers van Aston Martin werd maandenlang fel gespeculeerd. Volgens Ford waren er verschillende gegadigden in de running, zonder namen te noemen. In de pers dook onder meer de naam van de Belgische financier Albert Frère op, die zou samenspannen met de Franse miljardair Bernard Arnault. Ook de durfkapitalistengroep Doughty Hanson en vastgoedmagnaat Simon Halabi werden genoemd. Maar uiteindelijk komt Aston Martin dus terug in Britse handen.

Het all British automerk - onder meer prins Charles rijdt met een Aston Martin - werd in 1914 opgericht door Lionel Martin en Robert Bamford. Het werd pas echt beroemd toen het in 1964 in de James Bondfilm Goldfinger werd geportretteerd met de 007-agent 007 achter het stuur, toen gespeeld door Sean Connery. Aston Martin groeide dankzij James Bond uit tot een Brits icoonmerk. De productie bleef altijd beperkt. Vorig jaar rolden er niet meer dan 6.500 wagens van de fabrieksband in Gaydon in Warkwickshire. Maar dat was wel een record. In 1992 bouwde het bedrijf amper 46 auto's.

Ford verkoopt Aston Martin niet omdat het dochterbedrijf verlies maakt - Aston Martin is immers winstgevend - maar omdat het zich wil richten op zijn kerntaak: massaproductie. Bovendien kan de autogroep elke verse kapitaalinjectie goed gebruiken. Ford keek vorig jaar aan tegen een gigaverlies van meer dan 12 miljard dollar, het grootste verlies in zijn 103-jarige geschiedenis, en moest een hypotheek van 23 miljard dollar nemen om zijn herstructurering te betalen.

De nieuwe sterke man bij Aston Martin, autosportondernemer David Richards, wordt wel eens de 'Richard Branson' van de autosport genoemd. Hij is van opleiding boekhouder, maar was eind jaren zeventig, begin jaren tachtig zelf professioneel racepiloot. Richards was onder meer de copiloot van de legendarische Finse rallykampioen Ari Vatanen. Samen werden ze in 1981 wereldkampioen rally.

Richards is via Prodrive nog altijd actief in de rallywereld. Het bedrijf zou volgend jaar zijn intrede maken op de formule 1-circuits. Het gerucht doet de ronde dat de auto's waarmee ze dat zullen doen Aston Martins zouden zijn.

Richards wordt niet-uitvoerend voorzitter van Aston Martin. De huidige algemeen directeur, Ulrich Bez, blijft ook de komende vijf jaar aan het roer staan.

Nu Aston Martin verkocht is, vragen analisten zich af of Forddochter Jaguar hetzelfde lot is beschoren. Jaguar werd net als Aston Martin midden jaren tachtig toegevoegd aan de Fordgroep, maar heeft tot dusver nog niet 1 dollar opgeleverd. Jaguar wordt al maanden genoemd als het volgende slachtoffer van Fords saneringsmaatregelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234