Dinsdag 19/01/2021

Economie

Foodmaker is winkelconcept van het jaar

Beeld RV

Foodmaker, de gezonde restaurantketen en producent van verse maaltijden, wint de Mercuriusprijs en krijgt daarmee de titel ‘Winkelconcept van het jaar’. Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, ging dit jaar op zoek naar een concept dat innovatief en flexibel met de coronacrisis omging.

Net zoals veel horecazaken kreeg ook Foodmaker flinke klappen tijdens deze crisis. De dertien restaurants moesten sluiten maar ook de omzet uit verkoop in supermarkten en op vliegtuigen stuikte in elkaar. Maar in amper twee weken is de keten overgeschakeld van een puur fysieke restaurantketen naar een onlineshop. Vanaf 10 december biedt Foodmaker ook kleding aan van het nieuwe lifestylemerk FDMKR, sportieve vrijetijdskleding ontworpen door Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée.

De zevenkoppige jury van Comeos, onder leiding van marketingspecialist Gino Van Ossel, koos unaniem voor Foodmaker als winkelconcept van het jaar. De winnaar werd gekozen op basis van vijf criteria: snelheid, innovatie, schaal- en haalbaarheid, businessimpact en maatschappelijke impact. “Foodmaker is niet alleen snel en innovatief, ze hebben gebruikgemaakt van de coronacrisis om zich heruit te vinden. Het zijn echte gamechangers, ook postcorona. Bovendien zijn ze erin geslaagd het rendement per werknemer te verdubbelen tijdens de crisis en plannen ze expansies in heel Europa”, aldus Van Ossel.

Lieven Vanlommel, CEO van Foodmaker, is vereerd met de overwinning. “Dit is een ongelofelijke bekroning voor ons harde werk in zeer moeilijke omstandigheden. Dat een Belgisch horecaconcept nu wint van zulke grote en knappe bedrijven is fantastisch. En het moet ook nog eens gezegd worden. Wij maken een zeer relevant product. Het is zo belangrijk om je lichaam te verzorgen en gezond te eten”, klinkt het.  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234