Dinsdag 18/05/2021

Folk Dranouter telex

Bert Ostyn van Absynthe Minded. (foto Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN
Bert Ostyn van Absynthe Minded. (foto Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN

Naar het schijnt had het vliegtuig van Starsailor (**) net geen doodsmak gemaakt, net voor de Britse groep het podium opmoest in Dranouter. Dat verklaarde vast waarom James Walsh en de zijnen bijzonder afwezig klonken.Toen de groep zich ook nog ‘ns mispakte aan ‘You Can’t Always Get What You Want’ van de Rolling Stones moesten we ons bijna bedwingen om niet voor een stroompanne te zorgen op het podium.

Dan liever Squadra Bossa feat. Buscemi & Livingstone (****) die een dansfeest organiseerde waar de sfeer na iedere plaat nog een beetje morsiger werd. Hoogtepunt of dieptepunt bij al die pret: een stomdronken Hollander die ons vroeg waar hij nog zo laat een lief kon opscharrelen. Ah, la jeunesse!

Justin Nozuka (**) trapte zaterdag nogal mak af op het hoofdpodium, dat véél te groot uitviel voor zijn oerbrave liedjes. Eigenlijk onthielden we een uur later enkel nog de onweerstaanbare oorwurm ‘Criminal’ - een zeldzame hardere song in zijn set.

Absynthe Minded (****) bleek daarna wél de perfecte wake-up call in de grote tent. Netjes in het pak gestoken vuurde de band een jakkerend ‘Plane Song’ en ‘Substitute’ af (met een fantastische gierende finale!), maar evengoed wisten ze je te emotioneren met de meest onderschatte wereldhit ooit, ‘My Heroics, Part one’.

Een ander concert waar we naar uitkeken, was dat van Toumani Diabaté (**), die tongue-in-cheek aangekondigd werd als de Jimi Hendrix van de kora. Diabaté werd vooral bekend om zijn succesvolle, spannende samenwerkingen met Ali Farka Touré en Damon Albarn, maar zijn twaalfkoppige Symmetric Orchestra bleek helaas een weinig innovatief dansorkest. Het publiek dutte bovendien liever in het hooi dan aanstalten te maken tot dansen, waardoor de sfeer snel zoek was.

Rommelig maar charmant was Ambrozijn (***). In de Flamundo-tent speelden ze een concert ter ere van hun tiende verjaardag, dat beklijfde door de gastoptredens van oudgedienden als Soetkin Collier en Vera Coomans.

Een paar uur later bekoorde Hannelore Bedert (***) dan weer in een volle Kring-tent, waar de bezoekers in sofa’s konden luieren. Bedert is te horen op de laatste Tom Helsen-plaat, en toont zich met haar eigen kleinkunstige muziek nu al een grote belofte. Ze zong niet alleen fantastisch, maar haar uitgesproken voorliefde voor dialect én AN werkte aanstekelijk in de tent - vooral omdat haar bitterzoete teksten erg geestig gebracht werden.

Ook bij Admiral Freebee (***) plakte het publiek aan zijn lippen tijdens een mooie akoestische set. De prachtige samenzang in ‘Ever Present’ liet zich noteren als hoogtepunt, maar op de keper beschouwd misten we toch de krijsende demon die Tom Van Laere wordt, wanneer hij zijn luidruchtig rockplunje aantrekt. (Gunter Van Assche)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234