Dinsdag 26/05/2020

Mode

FNG, de Belgische groep achter Brantano en Fred & Ginger, rijdt een indrukwekkend overnameparcours

Foto uit 2016Beeld Photo News

FNG, het moederbedrijf van onder meer de schoenenketen Brantano, neemt de Zweedse Ellos Group over. De Belgische modegroep telt 229 miljoen euro neer voor het e-commercebedrijf in mode en interieur. Architect van de steile opmars van FNG is Dieter Penninckx. 

Het gaat hard voor Dieter Penninckx, oprichter en CEO van FNG. Zijn kledingwinkelconcern FNG, moeder van onder meer Brantano, Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter, neemt voor 229 miljoen euro het Scandinavische Ellos Group over. Daarmee zet de groep voor het eerst stappen buiten de Benelux en wordt ze in één klap met de helft groter.

FNG Group werd in 2003 opgericht door drie jonge burgerlijk ingenieurs, het koppel Dieter Penninckx en Anja Maes en hun vriend Manu Bracke. Het idee ontstond – hoe kan het anders bij studievrienden – op café. Na vijf jaar werken was het tijd voor iets anders, iets tastbaarders dan IT, waarin ze meer van zichzelf konden steken, zei Penninckx daarover bij de start. De geboren Mechelaar is van meet af aan het gezicht van de groep.  

Dieter Penninckx, oprichter en CEO van FNG.Beeld Lieven Van Assche

Stressbestendig

Penninckx is een burgerlijk werktuigkundig-elektrotechnisch ingenieur die aan de KU Leuven studeerde en preses van zijn richting was. Hij behaalde ook een master in financial economics. 

Mensen uit zijn omgeving noemen hem een goedaardige streber, met een scherp buikgevoel, die goed om kan met stress en chaos. 

Dat was nodig, want de eerste stappen van het drietal in de modewereld waren wankel. Ze kochten een klein kinderkledingmerk, dat een kat in een zak bleek: opgesmukte cijfers en een verouderde collectie. Het trio moest snel en meteen schakelen, en deed dat met verve. Wat volgde, was een indrukwekkend overnameparcours. 

Dat was ook de initiële strategie: Belgische modemerken met een sterk profiel overnemen en steviger in de markt zetten. 

In 2005 werd met Fred & Ginger een belangrijke stap gezet. Het was de eerste multimerkenwinkel van wat later FNG zou heten, die de basis van de latere groei zou vormen. De naam werd bedacht door Anja Maes, die iets mannelijks en vrouwelijks tegelijk wilde. Het merk verwijst met een knipoog naar Fred Astaire en Ginger Rogers.

Stevige pas

De jonge groep trok in 2008 naar de beurs en zette meteen een stevige pas in zijn overnames door het jongerenlabel CKS over te nemen. 

Daarna was Nederland aan de beurt, met achtereenvolgens de overname van Claudia Sträter, gevolgd door die van de Nederlandse damesmerken Expresso en Steps. In 2016 legde FNG de hand op de retailer Miss Etam en Brantano, de marktleider voor schoenen in België.

In een tijdspanne van vijftien jaar is FNG zo uitgegroeid van een kleine kinderkledingwinkel tot een Benelux-modegroep. En dat in een sector die niet alleen stagneert, maar ook hevig door elkaar wordt geschud door e-commerce. De groep telt meer dan 3.000 mensen. 

Nog is de overnamehonger van Dieter Penninckx niet gestild. Door de aankoop van Ellos Group wordt FNG in één klap de helft groter, met een omzet van ruim 750 miljoen euro. 

Het in het Zweedse Borås gevestigde Ellos is een e-commercebedrijf in mode en interieur. Het voert de merken Ellos, Jotex, Stayhard en Homeroom, en heeft ongeveer 1,7 miljoen actieve klanten. Penninckx spreekt van “een ideale aanwinst”. Bij Ellos werken zowat 500 mensen. Het bedrijf realiseerde vorig jaar een omzet van 247 miljoen euro. FNG boekte in 2018 een omzet van 512 miljoen euro. 

Mijlpaal in groeiverhaal

“Ellos Group is marktleider in Scandinavië en biedt een zeer aantrekkelijke mix aan van mode en interieur- en decoratieartikelen, met een sterke positionering van haar eigen merken. In combinatie met haar krachtige platform voor financiële diensten is dit een ideale aanwinst voor FNG. Wij zien deze transactie als een volgende mijlpaal in het groeiverhaal van FNG”, stelt Dieter Penninckx. 

De overname moet nu geïntegreerd worden in de FNG-groep. Dat zal nog wat extra tijd vergen van de inmiddels druk bezette Penninckx. Behalve van zijn modegroep is hij ook bekend van zijn rol bij KV Mechelen. Door de strubbelingen – KV Mechelen wordt verdacht van fraude en wedstrijdvervalsing – werd hij onlangs de enige eigenaar van de voetbalploeg. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234