Maandag 01/03/2021

Floris van Bommel (37)

RELATIVEREN IS ZIJN GROOTSTE KWALITEIT. Al praat hij dus liever niet in termen van 'de beste' of 'de grootste': 'Winnen is voor losers'. Als negendegeneratie-schoenmaker wil de nuchtere Noord-Brabander - samen met zijn twee broers - gewoon heel mooie mannenschoenen maken. Hoe het is om het uithangbord te zijn van zijn eigen schoenenlijn Floris van Bommel? 'Leuk.'

Geboren in... Hilvarenbeek, niet ver van Tilburg.Mijn broers...zijn ook mijn zakenpartners. Reynier is de CEO en Pepijn de commercieel directeur. We lijken totaal niet op elkaar, maar samenwerken gaat heel goed omdat we elkaar al zo lang kennen. Ik hou van mensen die... enthousiast zijn. Sinds twee jaar werkt hier een ontwerpster uit Zuid-Afrika. Op beurzen kwam ze altijd langs bij onze stand en dan was ze zo enthousiast over alles wat ze zag. "Ik moet hier komen werken", zei ze dan. Heel veel ervaring had ze niet, dus toen ze daadwerkelijk kwam solliciteren hebben we haar puur op enthousiasme aangenomen. Ik verlaat het huis niet zonder... zelf ontworpen schoenen. Toen ik hier begon, droeg ik alleen Van Bommel als ik aan het werk was. Nu, met de jongere lijn Floris van Bommel erbij, zijn ze inmiddels cool genoeg om altijd te dragen. Als ik mezelf zou moeten typeren... dan struikel je van het ene cliché in het andere. Daar krijg ik altijd zo'n quizgevoel à la Lingo bij: "Ik ben Floris en ik hou van gezelligheid." Ik ben goed in... relativeren. Met paniek schiet je niks op. Soms heb ik hier wel stresssituaties, maar dan breek ik het af tot waar het om gaat, de kernvraag. En die kunnen we oplossen, of niet. Mijn beroep is... vaak nogal hectisch. Het voelt een beetje alsof ik een trechter ben waar constant een kraan heel hard in leegloopt. Ik probeer de belangrijkste dingen niet over de rand te laten lopen, maar eens een hele dag fantaseren, wat ook belangrijk is, daar heb ik geen tijd voor. Ik word rustig van... metal. Ik luister heel veel naar harde muziek. Grindcore ook, dat is nog veel harder, echt hysterisch. Daar zit ik hier mee te werken. Ik raak juist helemaal over de kook van jazzmuziek. Als ik geen creatief directeur zou zijn... dan zou ik een ideeënbedrijfje beginnen. Liever wil ik de ideeën dan ook niet moeten uitwerken, alleen maar aandragen. Mijn vader... is mijn voorganger, en op sommige vlakken ook mijn voorbeeld. Vooral in de manier waarop hij met mensen omgaat. Je bent als directeur verantwoordelijk voor je personeel, daar moet je goed voor zorgen. Die mensen hebben allemaal een gezin dat ze moeten onderhouden. Mijn vader vertelt altijd trots dat hij nog nooit iemand heeft ontslagen. Helaas hebben wij dat door alle veranderingen binnen het bedrijf wel moeten doen. Mijn lievelingseten is... pizza. En chocomel met honeyloops erna. Daar zou ik de rest van mijn leven op kunnen leven. Ik schaam me voor... steeds minder, naarmate ik ouder word. Een vriend van me is verstandelijk gehandicapt en die ziet er een beetje apart uit. Hij is redelijk dik en hij heeft een kunstbeen en een looprekje. Als we koffie gaan drinken in de stad, dan zien we eruit als een bijzonder duo. Tien jaar geleden dacht ik misschien nog: nou loop ik voor lul. Toen was ik meer met mezelf bezig, maar dat kan ik nu wegrationaliseren. Het gezicht van een merk zijn is... leuk. Waarom ze die jongste lijn mijn naam wilden geven, weet ik niet. Dat is gewoon zo gegroeid. Het was een probeerseltje, een van de honderd ideeën die op een dag voorbijkomen. Het blijkt nu voor ons dé manier om het klassieke imago dat Van Bommel vroeger had van ons af te schudden. De sleutel tot succes is... vasthouden aan kwaliteit. Vanwege de concurrentie gingen veel schoenfabrieken slechtere materialen gebruiken, om de schoenen goedkoper te maken. Wij hebben dat nooit gedaan, want op prijs win je het toch niet. Dat we een familiebedrijf zijn is nog een factor. Je bouwt door de jaren heen ontzettend veel goede contacten op. Mijn vader heeft 35 jaar in het bedrijf gewerkt, iedereen kende meneer Frans van Bommel. Mijn motto is... 'winnen is voor losers'. Het gaat mij niet zo om winnen. Hele volkeren worden uitgemoord, alleen maar om ego's te strelen. Dat is ook met muziek zo, eigenlijk met alles. Hoezo, het beste album, of de beste voetbalclub? Ik vind het belangrijker dat iets goed en mooi is. Ik ben fan van... Willem II. De voetbalclub van Tilburg, de stad waar ik woon. Ik ga elke week kijken en elke week verliezen ze en eigenlijk is het ook niet echt mooi om naar te kijken, maar ik heb het wel heel erg naar mijn zin. (lacht). Ik haal inspiratie uit... het drinkwater. Nee, ik krijg vooral inspiratie als ik andere mensen iets heel goeds zie doen. Ik was bij een concert van Marc Tremonti, de gitarist van Creed, een Amerikaanse band die tien jaar geleden echt heel succesvol was, dertig miljoen platen verkocht. De man is multimiljonair en dan staat hij gewoon handtekeningen uit te delen bij de T-shirtkraam. Daar ben ik dan zo van ondersteboven, dat vind ik zo stoer. Daarvan krijg ik zin om nog eens extra na te denken hoe we onze producten nog beter kunnen maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234