Zaterdag 04/04/2020

Flor Koninckx (SP.A)

'Ik ben als onafhankelijke gekomen en wil als onafhankelijke gaan. Mij zul je nooit om een postje horen smeken''Ik besef dat ik me tijdens 'Stanley's route' niet van mijn sympathiekste kant getoond heb. Het was ook voor mij even slikken toen ik het resultaat zag op tv'

'Als ik op de Leuvense ring kom, wil ik ook sneller rijden'

Hij heeft nog een profetische foto van zichzelf in motoruniform voor het Vlaams parlement. Een foto die verwijst naar zijn Kijk uit!-verleden en zijn politiek heden. Tv-flik Flor Koninckx zetelt nu in het Vlaams Parlement en is tegelijkertijd gemeenschapssenator. 'Een parlementslid moet individualistisch ingesteld zijn. Politiek blijkt veel minder een ploegsport dan werken bij de rijkswacht.'

Tine Peeters / Foto Tim Dirven

'Ik ben als onafhankelijke gevraagd, ben als onafhankelijke gekomen en wil als onafhankelijke gaan. Een politieke achtergrond is mij totaal vreemd en ik heb geen partijkaart. Steve Stevaert (SP.A) kende ik van Kijk uit! en we hebben een paar keer gediscussieerd zonder dat ik er bewust een carrièrezet in zag. Ik ben geen bedelaar die smeekt om een postje. Hij heeft me uiteindelijk om mijn expertise in zijn partij gevraagd. De SP.A was een bijzonder logische keuze, zonder echt diep in te gaan op politieke kwesties. Qua verkeersveiligheid zitten we voor 99 procent op dezelfde lijn. VLD zou moeilijk gelegen hebben, met de vrijheid-blijheidpolitiek van bijvoorbeeld een Jean-Marie Dedecker. Met CD&V heb ik weinig binding. Toen Steve mij belde, moest ik een jaar later met pensioen. Stilzitten staat niet in mijn woordenboek. Als je dan zo'n kans krijgt, waarom zou je er dan niet op ingaan?

"Ergens vind ik het logisch dat mensen je wat vreemd aankijken wanneer je als leek en buitenstaander ineens komt binnen gewandeld. Uiteindelijk pik je altijd de plaats van iemand anders in. Dat is vervelend. Maar ik had een goed verkiezingsresultaat, wat mijn plaats rechtvaardigt. Er is ook een geweldige ambiance in de fractie, ik ben er zeker niet 'die BV' die op zijn troontje zit."

"Het klopt wel dat het voor jonge politici aartsmoeilijk is om bekendheid te verwerven. Dat probleem is mij dus vreemd. Tegelijkertijd heb ik wel geen profileringsdrang, wil ik mijzelf niet bewijzen. Alleen op het gebied van verkeersveiligheid wil ik er staan. Met Hilde Vautmans (VLD) en Jef Van den Bergh (CD&V), die beweerden dat ik hun voorstellen claimde, is alles uitgepraat. Het hoort blijkbaar bij het parlementair spel, al vond ik hun reacties een beetje overdreven. Het kwam ook niet bij me op dat ik in iemands vaarwater kon zitten. Ze hebben me toen wel doen schrikken. Als ik nu een wetsvoorstel heb, bel ik eerst rond, zodat we samen een voorstel kunnen indienen en geen dubbel werk moeten leveren."

"Of ik de heisa over Stanley's route (VT4-realityprogramma waarvoor Koninckx in het parlementaire werkjaar naar Afrika moest, TP) verwacht had? Totaal niet, maar ik heb nog altijd geen problemen met mijn deelname. Het heeft geen belang op welk tijdstip van de dag of de nacht je werkt. Vorig jaar heb ik tijdens de vakantie aan de verkeerswet gesleuteld, toen iedereen met vakantie was. Voor mijn vertrek heb ik mijn deelname voorgelegd aan de fracties in Kamer en Senaat. Er waren geen bezwaren. Niemand had die opschudding verwacht.

"Fear Factor (VTM-avonturenshow, TP) was me nog meer op het lijf geschreven dan Stanley's route. Tussen twee koorden balanceren op tachtig meter hoogte en een vlag losmaken ging me gemakkelijk af. Door mijn commando-opleiding kende ik de juiste trucs. Bij de tweede proef moesten we slangen in onze mond steken. Ik had verwacht dat die slangen gingen plakken en een vieze smaak geven. Maar hun tongen kriebelden zelfs niet in mijn keel, omdat slangen rustig worden in het donker. Bij de derde proef mochten we met een motor door een glazen wand springen. Schitterend!

"Ik wil niet emotioneel doen, maar er is toch wel een aantal beklijvende momenten geweest tijdens de Stanley-reis. De eerste avond, in een hotel in Zanzibar, hebben we ons aan elkaar voorgesteld. Toen is er al een aantal diep persoonlijke dingen verteld die me echt raakten. Ik ben door de anderen wel meer verrast dan door mezelf. Mijn karakter zit nogal simpel in elkaar en ik heb geen grote, moeilijke gebeurtenissen meegemaakt. Anderen hebben ervaringen gedeeld waarover je niet zo snel je hart lucht, zeker niet tegenover vreemden. Vooral de menselijke warmte en de sterke persoonlijkheid van de deelnemers zal me bijblijven.

"Ik besef dat ik tijdens het programma me niet van mijn sympathiekste kant getoond heb. Het was ook voor mij even slikken toen ik het resultaat op tv zag. Ik had tijdens de tocht wat zachter moeten zijn, weet ik nu. Maar die kordaatheid, die strakke timing, dat zit er bij mij ingebakken. Eens rijkswachter, altijd rijkswachter, hé. Mijn vrouw blijft me er ook op wijzen. Daardoor noemen mensen mij ook bazig of dominant. Mijn handelingen zijn alleen maar ingegeven door goede bedoelingen, maar mijn werkwoorden kloppen niet: ik moet vaker 'zouden' in plaats van 'moeten' gebruiken. Enfin, zou moeten, dus. (lacht)"

"De overstap naar de politiek verliep ondanks die mediaopschudding behoorlijk vlot, maar het is wel een totaal ander leven. De traagheid der dingen in de politiek stoort me niet, al ligt het ritme een stuk lager dan bij het maken van een tv-programma. Bij Kijk uit! hadden we bovendien een klein groepje van medewerkers. Nu heb ik nog een minigroep van vertrouwelingen want degene die destijds mijn teksten voor tv schreef, is nu mijn parlementair medewerker. Voor de rest heb ik geen rechtstreekse collega's. Een parlementslid is immers individualistisch ingesteld. Politiek blijkt veel minder een ploegsport dan de rijkswacht.

"Mijn 'echte' collega's zijn Jan, Piet en Pol van de fietsers- of automobilistenbond, allemaal oude bekenden. Ik heb ze vorig jaar gebeld om samen te zitten voor de verkeerswet. De eerste zes maanden van mijn mandaat heb ik mij vooral beziggehouden met het repareren van de verkeerswet van Isabelle Durant (vorige federale minister van Mobiliteit, Ecolo, TP). Over de zogenaamde monsterboetes is er duchtig gediscussieerd. De lijn die we, samen met de verschillende bonden, uitgezet hebben, is achteraf overgenomen door de minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A). Daardoor ben ik ervan overtuigd dat we zinvol voorbereidend werk geleverd hebben. Landuyt heeft ook mijn 'tactiek' van overleg met het middenveld overgenomen. Het positieve daaraan is dat iedereen de wet nu ook zonder morren goedkeurt.

"Kijk, eigenlijk is het simpel. Je moet met een auto op de weg geen andere dingen willen doen dan je comfortabel en veilig van punt A naar B verplaatsen. Daarom heb ik ook een brief geschreven naar de vrouw en het kindje van een straatracer. Met die brief hoopte ik de racer zelf te beïnvloeden, zodat hij zijn machogedrag opgaf. Jammer genoeg kwam er geen reactie. Als politicus kun je weinig concreet doen tegen die staatraces of de Gumball-race. Je kunt ze tenslotte niet zelf van straat gaan halen, maar ik blijf me ertegen verzetten. Bij de vorige Gumball-race deelde ook de Autogids onze afkeuring, wat je niet van zo'n blad zou verwachten.

"Wat auto's betreft, heeft mijn generatie wel een foute instelling. Ik ben samen met de auto opgegroeid. Hoewel ik vorig jaar vol goede bedoelingen een nieuwe fiets heb gekocht, kies ik toch veel te vaak voor Koning Auto, in het volle besef dat de fiets gezonder en gemakkelijker is. Hetzelfde geldt voor de snelheidsbeperkingen. Ik heb de eerste snelheidsbeperkingen en autoloze zondagen meegemaakt door de oliecrisis. Oorspronkelijk hadden die snelheidsbeperkingen niets te maken met veilig verkeer, maar alles met besparingen. Toen bleek als interessant neveneffect dat er 30 procent minder ongevallen waren.

"En toch, als ik op de Leuvense ring 50 km per uur rij, is er een beestje dat wringt. Ik wil daar ook sneller rijden. Binnen 20 jaar is 50 daar een natuurlijke snelheid, maar voor mij voelt het tegennatuurlijk. Zeventig op een ruime weg met drie rijstroken voelt ook vreemd aan, 90 lijkt dan veel vanzelfsprekender. Je gaat zo tergend traag vooruit."

volgende dinsdag deel 5

jef vandenbergh (cd&v)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234