Dinsdag 22/09/2020

Flamenco met sjaal en sleep

volle zaal voor hiniesta cortés

Antwerpen / Van onze medewerker

André Fonteyne

Het feit dat Hiniesta Cortés optrad als vervanging van de eerst aangekondigde dansster Beatriz Martín had geen invloed op de verwachting of het enthousiasme van het talrijke publiek. En omdat het al vaak in die zaal met flamenco geconfronteerd was, mag je wel spreken van een kennerspubliek.

Dat ondervond zowel danser Bartolo als de vedette Hiniesta Cortés. Na een paar tonás die als inleiding dienden en voor beide dansers niet meer dan een opwarmertje betekenden, begon Bartolo aan zijn solodans, op de maat van de soleá. Hij liep hard van stapel, met sterke accenten en vervaarlijk gestamp, nogal slordige afwerking en brutale kracht. Maar hij had charisma, verdeelde zijn act in gevarieerde sequensen en ging zo volledig op in zijn improvisaties dat je er niet ongevoelig voor kon blijven. Hij kreeg terecht applaus. En dat gaf hem zo'n zalig gevoel dat hij zijn solo onderbrak om uitgebreid te groeten, waarna hij weer verder danste, onstuimiger dan ooit. Na nog een paar sequensen riep hij in een extatische attitude "¡Gracias!", zodat je dacht dat het gedaan was. Maar na vernieuwd applaus besloot hij zijn soleá in een vertraagd tempo, om waardig het podium te verlaten. Een geval, die Bartolo. Hiniesta zorgde daarna voor een elegante dans op de taranto en besloot in een climax op de maat van de tango flamenco. Mooi, maar die viriele krachttoer van haar partner had zijn stempel op dat eerste deel gedrukt.

Na de pauze kwam zij volledig tot haar recht. Eerst met een soleá, zo heel anders en zoveel minder nadrukkelijk opgevat dan die van Bartolo, en dan vooral met alegrías, waarin zij bewees een complete flamencodanseres te zijn. Voor de gelegenheid had zij een lange jurk met sleep aangetrokken, de traditionele bata de cola. En ook een grote sjaal meegebracht, die vierkante geborduurde omslagdoek, de mantón, die de Sevillaanse dames aantrekken om zich tegen de koelte van de avond te beschermen. Er bestaan Andalusische stijlen, vooral in Sevilla, die met een mantón gedanst worden, en andere met een bata de cola. Hiniesta begon en eindigde haar alegrías met beide attributen. Dat deed ze virtuoos en met een zelfverzekerd esthetisch effect. Sommige attitudes (posturas) waren om te vereeuwigen en mee te nemen. Het grootste deel van haar dans gebeurde met de sleep alleen, ook de vlugge passages. Ze beheerste die dans volledig, sierlijk zoals de stijl het wil maar ook met grote ritmische precisie. En met een volkse schalksheid, die zo goed past bij de alegrías van Cádiz. Completer kon het niet. Het publiek begreep dat dit een hoogtepunt betekende en juichte haar luid toe.

De obligate slot-bulerías duurden niet lang. Een duetje van de twee dansers, dan wat solo, en ten slotte een van de zangers, David Lagos, die informeel in de stijl van Jerez vooraan kwam zingen. Van die al te korte bulerías van Lagos genoten wij nog meer dan van al het werk dat hij achter de vedetten had geleverd. Graag hadden wij hem langer vooraan zien zingen, met alleen een gitarist naast hem. Hij klonk 'klassieker' dan zijn partner, David Sánchez, die meer verscheurdheid in zijn stem heeft, zoals wijlen Camarón en zoveel andere jonge flamencozangers. De twee gitaristen, Paco Cruz en Rafael Rodríguez, deden wat van hen verwacht was, zonder solo's, discreet, maar efficiënt.

flamenco

WIE: Hiniesta Cortés en flamencogroep WAAR EN WANNEER: Antwerpen, Zuiderpershuis, vrijdag 30 novemberONS OORDEEL: Vooral in het tweede deel bewees Hiniesta Cortés dat zij een complete danseres is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234