Woensdag 30/09/2020

'Flair' steekt geld voor goed doel in eigen zak

Het weekblad Flair voerde enkele maanden geleden fors campagne met een dik themanummer rond verkrachtingen. Wie het blad kocht, betaalde één euro extra die integraal doorgestort zou worden aan organisaties die zich inzetten tegen verkrachting. Maar die organisaties ontvingen geen cent.

Op 4 maart verscheen een themanummer van Flair waarin 56 vrouwen pakkende getuigenissen aflegden over hun verkrachting. Het weekblad kostte één euro extra en er zat een fluitje bij. "Samen laten we ons horen over heel België, dankzij de fluitjes", afficheerde het blad op zijn website en via tv- en radiospots. "Het doel: verkrachtingsslachtoffers een hart onder de riem steken en 'stop' zeggen tegen dit onrecht." De extra euro zou integraal gaan naar organisaties die zich inzetten tegen verkrachting.

"Indrukwekkend", noemde Yves Desmet het in zijn standpunt van 5 maart in deze krant. "Als een groot vrouwenblad daar naast de mode en de dieetpagina's zo'n statement van maakt, kun je dat alleen maar toejuichen."

Een uitspraak van de Jury voor Ethische Reclameparktijken (JEP) van 6 augustus brengt nu aan het licht dat Flair de extra euro's in eigen zak gestoken heeft. Aanleiding van de veroordeling door de JEP was een klacht van een van de organisaties. In haar veroordeling schrijft de JEP dat ze "er nota van neemt dat de actie aandacht heeft gebracht voor de verkrachtingsproblematiek", maar ook "dat ze van oordeel is dat de consument op die manier misleid kan worden op het vlak van de omvang van bijdragen voor liefdadigheid".

Volgens Sem Stemerding, woordvoerder van Sanoma, waar Flair deel van uitmaakt, viel de verkoop van het speciale nummer tegen. "De kosten voor de fluitjes en de campagne lagen te hoog. Er bleef geen geld over voor de verenigingen."

Wisten de organisaties op voorhand dat ze niets zouden krijgen als de verkoop slecht was? "We hebben altijd gezegd dat onze belangrijkste bedoeling was om de verkrachtingsproblematiek voor het voetlicht te brengen. De JEP geeft in haar uitspraak ook aan dat we dat goed gedaan hebben. We hebben veelvuldig met de verenigingen gecommuniceerd. We zijn niet blij met wat er nu gebeurt. We hebben zelf behoorlijk wat geld in deze actie gestopt en de contacten met de BV's hebben ook een flinke stuiver gekost."

Een van de zes Vlaamse organisaties die Flair zou steunen, was de Beweging tegen Geweld - vzw Zijn. "Na het opzetten van de campagne hebben wij geen contact met Flair gehad", zegt stafmedewerker Koen Dedoncker. "De communicatie verliep via het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM), zij zouden het geld verdelen over zes Nederlandstalige en zes Franstalige organisaties. In het begin zijn we een paar keer samengekomen en daarna werd het stil. De campagne afficheerde zwart op wit dat elke extra euro naar de goede doelen zou gaan. Het IGVM liet ons weten dat elke organisatie tussen 5.000 en 6.000 euro zou ontvangen."

Wanneer heeft Flair gecommuniceerd dat er geen geld gestort zou worden? Koen Dedoncker: "Nooit. Wij hebben zelf verschillende keren moeten bellen en mailen. Ze wimpelden ons af. Uiteindelijk deelden ze summier mee dat de actie duurder was dan verwacht en dat er geen geld overbleef."

Bij de neus genomen

Koen Dedoncker vindt het nog steeds positief dat Flair slachtoffers van verkrachting een stem gegeven heeft. "Maar de mensen die in het blad getuigden, zijn bij de neus genomen. Zij werkten mee in de veronderstelling dat ze een bijdrage leverden aan een goed doel, net als alle lezers die dat nummer van Flair gekocht hebben."

Professor mediarecht Leo Neels vindt de veroordeling door de JEP terecht. "Als je een euro extra vraagt voor een goed doel en die vervolgens niet doorstort, misleid je je lezerspubliek. Met die meerprijs heeft Flair nu geen goed doel maar haar mediacampagne betaald."

Uit nieuwe cijfers van de verkoop van de Vlaamse magazines blijkt dat Flair stevige klappen incasseert. Is dat een mogelijke verklaring waarom de hand op de knip gehouden werd? Leo Neels: "Misschien wel. De titels van Sanoma staan te koop, alleen is er geen overdreven belangstelling voor. Het zou kunnen dat daardoor sommigen wanhopig worden en domme beslissingen nemen."

Hoe kan Flair de schade aan haar imago herstellen? Leo Neels: "Eerst en vooral moeten ze zich tegenover de organisaties, slachtoffers en lezers excuseren en vervolgens het beloofde bedrag alsnog storten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234