Dinsdag 23/07/2019

Fiscale kater?

Fiscus tast nog in het duister over verlies door gesjoemel VW

Beeld REUTERS

Of de sjoemelsoftware ons land ook fiscaal verlies heeft doen lijden, is nog niet duidelijk. Nederland zag er wel al 3,4 miljard euro in rook door opgaan. Als België ook zo'n fiscale kater tegemoet gaat, blijft het evenwel onduidelijk of de burger daar zal moeten voor opdraaien of niet.

Om de aankoop van milieuvriendelijke wagens te stimuleren, bestaan er in België heel wat fiscale voordelen. Bij verschillende belastingen geldt de regel: hoe groener je auto, hoe lager de taks.

Zo betaal je in Vlaanderen bij de aankoop van een voertuig een eenmalige belasting op inverkeerstelling. Het vermogen van de motor bepaalt het bedrag van die belasting, maar sinds 2012 spelen voor niet-leasewagens ook diverse milieukenmerken (zoals CO2-uitstoot) een rol. Ook op federaal niveau wordt daar bij de vennootschaps- en personenbelasting rekening mee gehouden.

Nu blijkt dat Volkswagen naast dieselwagens ook met benzinewagens gesjoemeld heeft, zouden nogal wat fiscale gunsten ten onrechte uitgekeerd kunnen zijn. Hierdoor komt naast NOx-uitstoot namelijk ook CO2-uitstoot in het vizier.

Maar of er effectief fiscaal verlies geleden is, is voorlopig nog niet zeker. Dat moet onderzoek naar de werkelijke impact van de sjoemelsoftware op de Belgische wagens uitwijzen. Eerst moet duidelijk worden wat de fraude voor de CO2-uitstoot betekent. "De resultaten lopen stilaan binnen, waarna de FOD Financiën kan beginnen berekenen wat het fiscale verlies juist is", laat Ferry Comhair, woordvoerder van federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) weten.

Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open Vld) wacht in dat verband ook op resultaten, die moeten aantonen of voertuigen door de sjoemelsoftware van euronorm zijn veranderd. Zo zouden wagens die op papier een Euro-5-norm hadden, door de uitstootfraude in werkelijkheid slechts een Euro-4-norm kunnen hebben.

Nederlands verlies

Voor Vlaanderen of België zijn er dus nog geen cijfers beschikbaar, maar in Nederland wees een studie al uit dat Dieselgate 3,4 miljard euro aan misgelopen belastinggeld heeft gekost. Niet min, en België zal zich volgens fiscaal expert Michel Maus misschien aan hetzelfde bedrag mogen verwachten. "Als er inderdaad markante verschillen zijn tussen de werkelijke uitstoot en wat de autoconstructeurs de overheid hadden voorgesteld, lijkt het fiscaal verlies van Nederland mij geen onrealistisch bedrag voor België", zegt hij.

Maar wie dat dan gaat betalen, blijft voorlopig koffiedik kijken. Zowel Vlaams minister Turtelboom als federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt beweert die eventuele kosten niet op de burgers te willen afschuiven, omdat hen geen enkele schuld treft. "Maar dat is wettelijk gezien eigenlijk niet mogelijk", poneert Maus. "In ons rechtssysteem bestaat er namelijk geen wet met een zogenaamde 'hardheidsclausule', die een minister van Financiën de bevoegdheid geeft belastingen niet in te vorderen als die onrechtvaardige gevolgen voor de betaler zouden hebben."

Met andere woorden: de burger zal het misgelopen geld dan toch op zijn bord krijgen. "Maar de kans is groot dat die Volkswagen dan weer gaat aanspreken voor een schadevergoeding", zegt Maus. Minister Van Overtveldt liet eerder wel al weten dat hij laat onderzoeken of er fiscale tolerantie voor kan bestaan. Comhair: "We gaan hier een wettelijke oplossing voor zoeken, want het gaat om een geval van overmacht waarvan gebruikers de gevolgen niet hadden kunnen voorzien." Voor de minister blijft het dus uitgesloten dat de burger voor het fiscale verlies zal opdraaien.

Minister Turtelboom wil de rekening niet naar de burger doorschuiven. Beeld belga

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden