Dinsdag 13/04/2021

Firmawagen ruilen voor cash? Nee, dank u

Cash for Cars wordt een flop, zo denken de bedrijven zelf. Acht op de tien bedrijfsleiders zeggen dat hun werknemers niet geïnteresseerd zijn in het plan van de regering.

Het kernkabinet bereikte vorige week een akkoord over het mobiliteitsbudget. Daarin zit de mogelijkheid om vanaf 1 januari 2018 een bedrijfswagen in te ruilen voor extra nettoloon. Het bedrag wordt bepaald op basis van de waarde van de laatste bedrijfswagen. Voor wie een tankkaart gebruikt, is een verhoging van 20 procent voorzien. Concreet zal het maandelijkse bedrag dat de werknemer op de rekening krijgt, tussen de 400 en 900 euro schommelen.

Dat lijkt een aardige duit, maar het plan zal de Belg niet kunnen overtuigen zijn firmawagen in te leveren. Dat verwachten de werkgevers zelf. "Onze werknemers zijn niet geïnteresseerd in het plan Cash for Cars", zo concludeert hr-dienstengroep Acerta uit een bevraging bij 380 verantwoordelijken in Belgische bedrijven. "Van de werkgevers is de helft ervan overtuigd dat hun werknemers hun wagen niet zullen inruilen voor cash geld. En ruim 30 procent verwacht dat 1 tot maximaal 10 procent op het voorstel zal ingaan", zegt Chris Wuytens van Acerta.

Slechts 1 procent van de ondervraagden denkt dat meer dan de helft van het personeel cash kiest boven een wagen. De bedrijfswagen blijft dan ook de favoriete vorm van verloning voor de Belg. "Als we minder wagens op de weg willen, moet de regering toch met een completer mobiliteitsplan komen. Vandaag blijkt dat 57 procent van de werknemers die nog geen wagen hebben, zelfs bereid zijn om loon in te leveren in ruil voor een bedrijfswagen", zegt Wuytens.

Aanpassingen nodig

Mobiliteitsorganisatie Touring vreesde vorige week al, na het bekendmaken van het plan, dat de belangstelling klein zou zijn. "Voor mensen die meer dan 30.000 km per jaar rijden, blijft een firmawagen financieel interessant. De anderen zouden het kunnen overwegen - als ze geen verplaatsingen voor het werk zelf moeten maken - maar het probleem is dat er te weinig alternatieven zijn. Want het is niet de bedoeling om je bedrijfswagen in te leveren en dan zelf een tweedehandswagen te kopen en gewoon te blijven pendelen naar het werk. De regering wil toch de druk op de files verminderen. Dit plan kan maar slagen als er voldoende alternatieven voor de wagen zijn. Het is een eerste stap in de juiste richting maar er zijn zeker nog aanpassingen nodig", zegt woordvoerder Danny Smagghe.

Bij de minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) hoedt men zich voor al te snelle conclusies. "We gaan nu alle analyses, ook die van het Planbureau, bekijken. Het is alvast positief dat die analyse aangeeft dat de bereidheid het grootst is bij werknemers die weinig gebruikmaken van de bedrijfswagen. In dat opzicht is het mobiliteitsbudget een eerste belangrijke stap. Na een jaar is een eerste evaluatie voorzien. Dan zal blijken of er aanpassingen nodig zijn", zegt zijn woordvoerder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234