Fintro-campagne schiet zwemmers en gymnasten in verkeerde keelgat
De Vlaamse zwem- en gymfederatie laten in een gezamenlijk communiqué weten de publiciteitscampagne van Fintro over het hockey te betreuren. In de campagne worden zwemmers en gymnasten volgens de federaties als een "zootje sukkelaars" afgeschilderd.
De bank Fintro, partner van de Belgische hockeyploegen, lanceerde naar aanleiding van het EK een spot waarin een marketingmanager uitlegt waarom ervoor wordt gekozen het hockey te sponsoren en niet het zwemmen of het turnen.
Een zwemmer gaat volgens de marketingdame in het filmpje immers constant kopje onder ("waardoor het logo amper leesbaar is"), terwijl een gymnaste te veel draait en keert ("waar je ziek van wordt"). Dé gepaste plaats voor het logo is volgens de vrouw: de strakke kont van de mannelijke hockeyspeler.
Onvrede
De Vlaamse zwem- en gymfederatie uiten in een gezamenlijk persbericht hun onvrede.
"Met verbazing hebben we kennisgenomen van de publiciteitscampagne van Fintro waar de sponsormogelijkheden van zwemmen en gymnastiek tegenover die van hockey in een ongunstig daglicht worden gesteld. De Zwem- en GymnastiekFederatie (goed voor 145.000 leden) betreuren dat een collega sportfederatie deze, voor hen, denigrerende campagne ondersteunt."
"VZF en GymFed geloven rotsvast in hun atleten en hun prestaties voor de toekomst. Bovendien blikken we terug op een fantastisch WK zwemmen in Barcelona en kijken we uit naar het WK turnen dat eind september in Antwerpen plaatsvindt. Aan de inspanningen van de sporters, federaties, partners en fans wordt afbreuk gedaan door de Fintro-campagne. Beide federaties ontvingen bovendien veel negatieve reacties van hun leden."
De federaties benadrukken "100 procent" achter de hockeyteams te staan.
undefined