Zaterdag 08/05/2021

'Financieringsdrift? Ik? Met 2 procent van de tv-sponsormarkt?'

De openbare omroep heeft 24 nieuwe 'alliantiepartnerships' gesloten met bedrijven die daardoor vanaf 1 september vijf seconden lange billboards voor en na TV 1- en Canvas-televisieprogramma's mogen tonen. "Dat levert ons jaarlijks bruto 450 miljoen frank op. Of voor 2001 amper twee procent van de totale reclame en sponsoring op televisie", benadrukt gedelegeerd VRT-bestuurder Bert De Graeve. De kritiek van oppositielid Carl Decaluwé (CVP) en van de Vlaamse Media Maatschappij als zou de VRT daarmee steeds meer privé-middelen aanwenden, vindt hij totaal onterecht.

Brussel / Eigen berichtgeving

Kristof Demasure

De reacties van sommige politici en van de concurrentie zijn bij de VRT duidelijk niet in dovemansoren gevallen. Nu de openbare omroep - overigens op vraag van de advertentiemarkt - het huidige alliantiesysteem openstelde en uitbreidde, is volgens CVP-kringen de VRT daarmee steeds oneerlijker concurrentie aan het voeren met commerciële zenders, die louter en alleen op basis van reclame-inkomsten moeten overleven. "We worden hier duidelijk in snelheid gepakt, waardoor de gescheiden financiering van de openbare omroep verder weg is dan ooit", zei Carl Decaluwé in de commissie Media van het Vlaams Parlement (DM 15/02), zonder na te laten mediaminister Dirk Van Mechelen als 'kabinetschef' van Bert De Graeve te bestempelen omdat deze laatste vrij spel van zijn politiek verantwoordelijke zou krijgen. Bij VTM (DM 16/02) klonk het dan weer dat "de openbare omroep naast de vaste toelage aanvankelijk enkele graantjes sponsor- en reclame-inkomsten meepikte, maar daar nu hele tarwevelden ontgint." Volgens VTM-woordvoerder Mark Vanlombeek voelt VTM nu al de effecten van de uitbreiding van het aantal alliantiepartners bij de VRT.

VRT-gedelegeerd bestuurder Bert De Graeve kreeg het naar eigen zeggen stilaan behoorlijk op zijn heupen van de "jeremiades van de concurrentie" en de "truttige en vreemde taal die gespeend van enige dossierkennis uit oppositiedrift gesproken werd." "De realiteit heeft ook haar rechten", liet De Graeve op een persbijeenkomst fors weten. "Geen enkel mediabedrijf is immers zo transparant als de VRT." Op 29 januari om 9 uur konden adverteerders zich elektronisch inschrijven voor vierentwintig TV 1-sponsorpakketten en vijf Canvas-sponsorpakketten. Op enkele minuten tijd waren alle contracten verdeeld.

Alle huidige TV 1-alliantiepartners, behalve Unilever, behielden hun contracten, die wel duurder geworden zijn. Voor de twaalf resterende pakketten, die verschillen in bereik van aantal kijkers, waren nog 29 kandidaten. Onder de nieuwkomers bevinden zich onder meer Ikea, Beiersdorf, Centea, Telenet en ook Mobistar, die de vroegere sectoriële exclusiviteit bij de alliantiepartnerships aangeklaagd had waardoor totnogtoe enkel Proximus op het TV 1-scherm te zien was. Voor Canvas haakte enkel Mediaxis als alliantiepartner af en tekende Tui-travel, net als de vier huidige partners, voor de komende drie jaar.

"Bruto zorgen deze alliantiepartners bij de VRT voor 450 miljoen frank inkomsten, terwijl de Vlaamse Media Maatschappij dit jaar naar schatting 15 miljard frank uit de reclame- en sponsormarkt haalt. Onze inkomsten vreten dus hoegenaamd de tarwevelden van boer Claeys niet aan", sneert De Graeve, volgens wie de sponsordruk op het scherm door de spreiding tijdens daluren ook niet zal toenemen. "De billboards nemen jaarlijks in totaal tien uur op 7.676 netto-uitzenduren in beslag. Dat is 0,14 procent, terwijl het bij de Vlaamse Media Maatschappij om 11 procent gaat met 1.016 uur sponsor- en reclameboodschappen op 9.450 uitzenduren. Als we de VRT vergelijken met VTM is er dus van enige druk hoegenaamd geen sprake."

Volgens De Graeve is deze manier van werken overigens volledig conform de huidige beheersovereenkomst, ook het afsluiten van de drie jaar durende sponsorcontracten. "De wereld stopt intussen niet met draaien. Sommige projecten liggen nu al vast tot 2008. Intussen probeer ik niemand in snelheid te nemen, want de nieuwe overeenkomst start pas op 1 januari 2002. Intussen blijft de openbare omroep trouw aan dezelfde basismissie en gaan we rustig door, niet zonder succes." De meer dan twee miljard frank inkomsten die de VRT momenteel via radioreclame int, zijn volgens De Graeve nog maar een fractie van wat de VRT wettelijk zou kunnen binnenhalen. Nu wordt op de VRT-radiozenders maximum drie minuten reclame per uur uitgezonden, behalve op Klara (geen) en op Donna (maximaal 6 minuten), hoewel op de VRT-zenders wettelijk 12 minuten reclame uitgezonden zou mogen worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234