Vrijdag 15/10/2021

Financiering antwerpse Lange Wapper-brug begint vorm te krijgen

Gouverneur Paulus: 'Het hele masterplan staat of valt met de Oosterweelverbinding'

Philippe Maystadt komt met 700 miljoen euro over de brug

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Georges Timmerman

Philippe Maystadt, voorzitter van de Europese Investeringsbank (EIB), maakt zich sterk dat zijn instelling een goedkope lening van 700 miljoen euro zal geven voor de financiering van de eerste fase van het Antwerps masterplan mobiliteit. Maystadt deed zijn belofte gisteren bij de presentatie van het eerste jaarverslag van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (Bam), het overheidsbedrijf dat instaat voor de realisatie van het masterplan.

"Het directiecomité van de EIB heeft besloten een positief advies te geven aan een deelname ten bedrage van 700 miljoen euro in de eerste fase van het masterplan", zo kondigde de gewezen PSC-minister van Financiën aan. De beslissing moet nog worden goedgekeurd door de raad van bestuur van de EIB, waarin vertegenwoordigers zetelen van de 25 lidstaten.

Volgens Bruno Accou, algemeen manager van Bam, gaat het om een eerste schijf van een bedrag dat uiteindelijk nog groter kan uitvallen. "We verwachten dat de EIB uiteindelijk de helft zal financieren van de ongeveer 2 miljard euro aan vreemd vermogen dat de Bam wil aantrekken", zegt Accou in een gesprek met de redactie. "De andere helft denken we te financieren met leningen bij privé-banken en de uitgifte van obligaties."

De 700 miljoen euro die voorzitter Maystadt in het vooruitzicht stelt, zijn bedoeld voor de werkzaamheden in de periode 2005 tot 2010. Voor die eerste fase financiert de EIB meer dan de helft van de geraamde investeringskosten. De totale kostprijs van het masterplan, inclusief onteigeningen en intercalaire intresten, wordt geraamd op bijna 3 miljard euro. "De financiering van het masterplan zit perfect op schema", stelt Accou. De Europese ontwerprichtlijn die het gebruik van wegenvignet en tolheffing regelt, vormt volgens Accou geen bedreiging voor de financiële montage van het masterplan.

De opbrengst van de tolheffing in de geplande Oosterweeltunnel onder de Schelde moet nochtans vanaf 2010 grotendeels de infrastructuurwerkzaamheden betalen. En de ontwerprichtlijn stelt dat de berekening van die tolheffing enkel mag gebeuren op basis van de wegwerkzaamheden waarop die tol wordt geheven, terwijl het masterplan ook een hele reeks andere werkzaamheden omvat, zoals de heraanleg van de ring en van de leien, de herwaardering van de singel, de aanleg van fietspaden, het doortrekken van tramlijnen en aanpassingen aan de waterwegeninfrastructuur.

"Het is een vergissing te denken dat de Oosterweelverbinding de totaliteit van het masterplan financiert", preciseert Accou. "De Oosterweelverbinding financiert enkel het onderliggende wegennetwerk en het rendement op het door de Vlaamse overheid geïnvesteerde kapitaal. De richtlijn laat immers toe een correct rendement uit te keren aan de aandeelhouders. Daarnaast zal de Bam nog over andere inkomstenbronnen beschikken, zoals een beheersvergoeding van 24,5 miljoen euro vanaf 2010 en de dividenden uit de Liefkenshoektunnel. Ik zie dus niet hoe die richtlijn ons project zou kunnen doorkruisen. Voor de realisatie van het masterplan is de richtlijn niet relevant."

Blijft de vraag hoe de Vlaamse regering en de Bam het begrip 'onderliggend wegennetwerk' zullen definiëren. Het is nog onduidelijk op welke onderdelen van de Oosterweelverbinding de tolheffing van toepassing zal zijn - de tunnel, de Lange Wapper-brug, of allebei - en bijgevolg op welke onderdelen de berekening van de tolheffing volgens de ontwerprichtlijn mogelijk zal zijn. De Antwerpse gouverneur Camille Paulus (VLD), de geestelijke vader van het masterplan, beklemtoonde gisteren in zijn toespraak dat de Bam onverkort op zijn onvoorwaardelijke steun kan blijven rekenen. "Het hele masterplan staat of valt met de Oosterweelverbinding, want dat is de eerste financieringsbron", zei Paulus. "Raakt men aan een onderdeel van het masterplan, dan brengt men het hele masterplan in gevaar."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234