Woensdag 28/07/2021

Financiële crash bij kleine raceteams

Het eerste slachtoffer in de formule 1 is gevallen. Marussia, ooit begonnen als Virgin, houdt ermee op. Alleen de topteams boeren goed, bij alle andere renstallen staat het water aan de lippen. Oorzaak? Formule 1-baas Bernie Ecclestone, die veel geeft aan de rijken en weinig aan de armen.

Het begon drie weken geleden, toen Caterham de boeken neerlegde en meteen aankondigde niet te zullen racen in Austin of Sao Paulo, dit weekend. Marussia volgde snel. Ook daar was het geld op. Helemaal, want de curator maakte bekend dat de boeken definitief dicht gaan.

Het zal de gemoederen in de paddock niet bedaren. Vorige week in Austin sloeg de vlam in de pan. Sauber, Force India en Lotus, de drie middenmoters, dreigden met een staking, omdat ook hun kas leeg is. Meer dan leeg. De geruchtenmolen zegt dat er bij Lotus al een schuldenberg is van 60 miljoen euro.

Het slechte economische klimaat speelt natuurlijk een rol. Sponsorgeld wordt schaars, terwijl er heel wat middelen nodig zijn. Een team als Sauber heeft een budget van 115 miljoen euro nodig om een seizoen vol te maken. Amper 33 miljoen daarvan kon het invullen met sponsoring. De grote spelers die nog met grof geld over de brug komen om in Formule 1 te adverteren - oliereus Petronas (Mercedes) of Banco Santander (Ferrari) - kiezen voor topteams met topcoureurs.

Robin Hood

Maar de echte oorzaak van de malaise is de verdeelsleutel die Bernie Ecclestone lang geleden al verzon voor de inkomsten die zijn formule 1 genereert. Het deel van de televisierechten dat hij aan de teams geeft, gaat vooral naar de topteams of naar de teams die historisch iets betekenen, zoals Williams. De anderen krijgen veel minder.

Voorbeeld? McLaren krijgt 76 miljoen euro van Ecclestone, Ferrari ieder jaar zelfs 140 miljoen. Het ondertussen failliete Marussia moest tevreden zijn met... 13 miljoen euro. Ecclestone heeft Robin Hood inderdaad verkeerd gelezen: hij deelt uit aan de rijken. Het gevolg is dat de topteams het jaar afsluiten met winst en de anderen in het rood staan. Lotus sloot 2013 af met 13 miljoen verlies. Zo houd je het onmogelijk vol in de formule 1.

En daar komen de teams in de buik van het peloton nu tegen in opstand. De vraag is of het veel zal uithalen. Ecclestone weet al jaren dat de kleintjes het financieel heel moeilijk hebben en verklaarde in het verleden al meermaals: "Wie het zich niet kan permitteren, hoort niet thuis in de formule 1."

Het is ook geen toeval dat hij al jaren lobbyt om drie auto's per team in te zetten. Drie Ferrari's, drie Red Bulls, drie McLarens, enzovoort. Omdat hij de kleine teams dan helemaal niet meer nodig zou hebben om de startgrid te vullen.

Alleen lijkt Ecclestone in snelheid gepakt door de acute financiële problemen van de kleinere teams. Tegen volgend seizoen krijgt hij dat nooit meer geregeld, drie auto's per team.

Als hij volgend seizoen geen desolate startgrid wil, moet hij dus snel een andere oplossing verzinnen. Maar, de kleinere teams meer geld geven, dat zien de grote teams niet zitten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234