Maandag 23/11/2020

Recensie

‘Final Portrait’: Giacometti was geen lieverdje

'Final Portrait'-acteurs Armie Hammer (kunstcriticus James Lord) en Geoffrey Rush (Alberto Giacometti).Beeld RV Parisa Taghizadeh

In Final Portrait kruipt Geoffrey Rush in de huid van beeldhouwer en schilder Alberto Giacometti. Wie allergisch is aan typische Hollywood-biopics hoeft niet meteen gillend weg te lopen. Deze film gaat meer over de mysteries van het creatieve proces dan over Giacometti zelf – en maakt het nog grappig ook.

Wanneer kunstcriticus James Lord (Call Me By Your Name-ster Armie Hammer) plaatsneemt in het atelier van zijn voorname vriend Alberto Giacometti (een heerlijk rusteloze Geoffrey Rush), weet hij hoegenaamd niet waar hij aan begint. Giacometti wil een portret van hem maken. Dat zal hooguit een paar uur duren, verzekert hij. Maar de kunstenaar is niet tevreden met het resultaat, en vraagt zijn model om morgen terug te komen. Half uit ijdelheid, half uit respect gaat Lord akkoord. En dat zal hij de dagen en weken daarna nog tientallen keren opnieuw doen.

In biografische films gaat het meestal zo: de makers vieren het uitzonderlijke talent van de protagonist en zetten zijn nobelste karaktertrekken dik in de verf. Regisseur Stanley Tucci (Big Night) doet met Final Portrait net het tegenovergestelde. Natuurlijk heeft hij bewondering voor zijn onderwerp, maar hij maakt geen lieverdje van Giacometti. Hij schildert hem af als een koppige, rare vent die wreed is tegenover zijn vrouw, geld (letterlijk) door ramen en deuren smijt, en zich regelmatig helemaal vastrijdt in zijn werk.

Kunst is geen rekensom

Vooral dat laatste is belangrijk in Final Portrait. Veel meer nog dan over Giacometti gaat deze film namelijk over het creatieve proces in het algemeen. Kunst is geen rekensom, er is geen duidelijk eindpunt waar je naar kunt streven. Het komt er dus op aan om als artiest aan te voelen wanneer een werk af is.

Zo’n abstract onderwerp kiezen getuigt van moed. Het bovendien ook nog eens leuk en luchtig houden, van veel talent. Al mag Tucci ook zijn hoofdrolspeler Geoffrey Rush bedanken: die lijkt niet alleen griezelig goed op Giacometti, hij vervalt ook nooit in geforceerde imitatie.

Final Portrait speelt vanaf 9/5 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234